خلاصة:
ضمن واکاوی مفهوم رهبری توزیع شده، هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر سبک رهبری توزیعشده بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نقش میانجیگر متغیر خوشبینی تحصیلی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان کرج است. که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و جدول جرسی و مورگان تعداد 160 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد شده، که شامل چهار قسمت (سنجش رفتار رهبر گورودن (2005)، تعهد سازمانی مییر و آلن (1990)، رضایت سازمانی آلترمن و ورهاق (2007)، و خوشبینی تحصیلی هوی و وولفوک (2009)) بود استفاده شد. پرسشنامه مذکور دارای 66 گویه (36 ایتم برای سنجش خوشبینی تحصیلی، 20 گویه برای سنجش رفتار رهبری، 6 گویه برای سنجش تعهد سازمانی و 6 گویه برای سنجش رضایت شغلی) است. دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که رهبری توزیعشده پیشبینیکننده خوشبینی، رضایت و تعهد سازمانی است. اما درجه تاثیرگذاری آن بر تعهد سازمانی بیش از سایر متغیرها است. همچنین تاثیر رهبری توزیعشده بر رضایت شغلی بهصورت غیرمستقیم است. متغیرهای دموگرافیک نیز تعهد سازمانی را بیش از رضایت شغلی تبیین مینمایند. همچنین یافتهها نشان داد که هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک، خوشبینی تحصیلی را پیشبینی نمیکنند. در نهایت خوشبینی تحصیلی نیز تعهد حرفهای و رضایت شغلی را بهطور معناداری پیشبینی مینماید.
Yasini., (M.A)
Abstract: While analyzing theconcept
ofdistributedleadership, this study purposes
toexaminethe effect of distributed leadership
styleonjob satisfactionandorganizational commitment
withthe mediating roleofteachers’ academic
optimismvariable. The method of this study is
correlational-descriptive. Statistical population of
this study includes all the teachers at primary
schools of Karaj. By using multi-stage sampling of
Jercey and Morgan, 160 teachers were selected as
sample and were evaluated. Forgathering dataa
standardizedquestionnaire was used, which consisted
offourparts including measurement of
leadershipbehavior, organizational commitment,
organization-alsatisfaction, andacademic-optimism.
66 questions consisted of 36questions formeasuring
theacademicoptimism, 20 questions to measure
leadership behavior, 6 questions to measure
organizational commitment 6 questions to measure
job satisfaction. The Results showed that the
distributed leadership is the predictive of optimism,
satisfaction and organizational commitment. But
itsinfluence degreeonorganizational commitment
was morethanothervariables. Also, theimpact
ofdistributedlea-dershiponjob satisfactionwasindirect.
Demographi-cvariables, explained the
organizational commitment ratherthanjob
satisfaction and thefindingsshowed thatnone of
thedemographic variablespre dictedacademi
coptimism. Finally, academic optimismsignificantly
predicted organizationalcommitmentandjob
satisfaction.
ملخص الجهاز:
"آنجل ، نیکسون ، نورتون ، نیلز٧ (٢٠١١) در مطالعه خود تحت عنوان "بررسی رابطه رهبری معلم ، خوش بینی تحصیلی جمعی معلمان و اعتماد در مدرسه " به این نتیجه دست یافتند که بین سه متغیر مذکور رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بلکبورن و رابینسون ١ (٢٠٠٨) در مطالعه خود تحت عنوان "ارزیابی خوش بینی تحصیلی و رضایت شغلی معلمان " به این نتیجه دست یافته اند که سه بعد خوش بینی تحصیلی یعنی مشارکت دانش آموز، تجارب آموزشی و مدیریت کلاس درس هر کدام نیز با رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارند.
بررسی روابط میان متغیرهای پژوهش جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل (متغیرهای دموگرافیک – رهبری توزیع شده ) و تعهد سازمانی ، رضایت شغلی و خوش بینی تحصیلی معلمان رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفت .
الگوی نهایی پژوهش بحث و نتیجه گیری پژوهش های پیشین نشان داده اند که پژوهش در مورد رهبری توزیع شده و ارتباط آن با تعهد حرفه ای و رضایت شغلی با نقش میانجیگر متغیر خوش بینی تحصیلی نادر است .
سومین نقطه قوت این پژوهش بدیع و نو بودن متغیر رهبری توزیع شده و بررسی رابطه آن با متغیرهای مهم تعهد، رضایت و خوش بینی تحصیلی معلمان است که هرکدام به نوبه خود متضمن اثربخشی مدارس هستند.
(2004), "Changing theories of leadership and leadership development", Educational management and administrator, 11-38 Woolfolk Hoy, A."