خلاصة:
موسسات آموزش عالی امروزه نقش کلیدی را در افزایش بهرهوری و ارائه مهارتهای شغلی ایفا کرده و توانایی کشور را برای رقابت در اقتصاد جهانی و دانش بنیان افزایش می دهند . بهمنظور اینکه این موسسات بتوانند رسالت و اهداف خویش را به درستی انجام دهند، وجود جو اعتماد در آنها عنصری کلیدی محسوب می شود. این پژوهش درصدد است مهمترین عوامل و متغیرهای تاثیر گذار بر اعتماد سازمانی (اعتماد اعضای هیات علمی به رئیس دانشکده) را مورد مطالعه قرار دهد. نمونه این پژوهش را 295 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های جامع شهر تهران تشکیل می دهند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و برای تحلیل داده ها و آزمون مدل نظری، روش الگویابی معادلات ساختاری بهکار گرفته شد. نتایج مطالعه از تاثیر گذاری مثبت رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی بر اعتماد به رئیس دانشکده حمایت کرد.
Nowadays higher education institutes play a key role in improving productivity and providing occupational skills and enhance the nation’s ability to compete in a global knowledge-based economy. The existence of trust climate in these institutions is the key element for doing right the mission and the goals. This study tries to examine the most important variables that impact organizational
trust (faculty trust on deans). The sample was 295 faculty members of four universities in Tehran (Iran). Data were collected through four questionnaires and structural equation modeling was used to analyze the data and test a theoretical model. The results indicate that there is a significant positive relationship between servant leadership and trust on dean. Also the results supported the positive effect of organizational justice on trust on dean. In addition, the results suggest that faculty members’ perceptions of organizational support positively influence trust on dean.
ملخص الجهاز:
"گرچه چندین مطالعه به صورت جداگانه بر تأثیر رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی درک شده بر اعتماد اذعان داشته اند، با این حال به نظر می رسد که روابط بین این متغیرها به خصوص در مؤسسات آموزش عالی مورد بررسی واقع نشده است .
لذا این مطالعه تلاش دارد که تأثیرات رهبری خدمتگزار، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی درک شده را (به عنوان پیشایندها) بر اعتماد اعضای هیأت علمی به رؤسای دانشکده ها مورد بررسی قرار دهد.
بنابراین هدف اصلی این مطالعه بررسی ١) تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی ، ٢) تأثیر عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی و ٣) تأثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر اعتماد سازمانی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های جامع شهر تهران از طریق استفاده از مدل تحلیل مسیر می باشد.
ضرایب رگرسیون به تصویر صفحه رجوع شود همان طور که در جدول ٧ مشاهده می شود، ضریب همبستگی (٠/٤٣٣) میان حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی نشان دهنده همبستگی متوسط میان این دو متغیر است .
یکی از ابعاد رهبری خدمتگزار که اعتماد را تقویت می کند این است که رئیس دانشکده با ترسیم چشم - انداز دانشکده ، تلاش تمامی اعضای هیأت علمی ، دانشجویان و کارکنان را برای تحقق آن خواستار شود.
Trust as a Mediator of the Relationship between Organizational Justice and Work Outcomes: Test of a Social Exchange Model.
Procedural Justice and Trust: The Link in the Transformational Leadership Organizational Outcomes Relationship.
Leadership & Organization Development Journal, 25(7), 600-617.
Leadership & Organization Development Journal, 25(7), 600-617.
Leadership & Organization Development Journal, 25(7), 600-617."