خلاصة:
هدف این مطالعه، آزمون روابط چندگانه آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد کارکنان بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر (315 نفر) بود که 200 نفر از این تعداد (85 نفر کارکنان زن و 115 نفر کارکنان مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های آموزش ضمن خدمت، توانمندسازی و تعهد سازمانی را تکمیل کردند. داده ها با مدل همبستگی کاننی تحلیل شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد که سطح بالای مهارت و دانش با سطح بالای احساس استقلال و موثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 0/67 است. همچنین سطح بالای دانش و مهارت با سطح بالای تعهد مستمر همراه است و شدت رابطه کاننی 0/815 است. افزون بر آن، یافته ها نشان می دهد که سطح بالای تعهد مستمر و هنجاری با سطح بالای احساس استقلال و موثر بودن همراه است و شدت رابطه کاننی 0/632 است.
نتیجه گیری: ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان به عنوان یک عامل مهم در توانمندسازی و افزایش تعهد سازمانی کارکنان باید مد نظر مدیران مراکز دانشگاهی قرار گیرد. تلویحات نظری و کاربردی یافته ها مورد بحث قرار گرفت.
Aim: This study aimed to the test of multiple relations of job training, empowerment and organizational commitment
Method: The recent study is correlation. The statistical society of this study includes the entire staff of the Islamic Azad University, Eslamshahr Branch (including 315) of which 200 people (85 women and 115 men) were chosen by stratified categorical random sampling method. All of them completed questionnaires of education during serving, empowerment and organizational commitment. We analyzed data by canon correlation model.
Findings: Findings showed that the high level of skill and knowledge is accompanied with the high level of independency and being effective and the Canon Relationship intensity is 0.67. And also the high level of skill and knowledge is accompanied with the high level of the continuous commitment or responsibility and Canon Relationship intensity is 0.815. Additionally, findings have shown that the high level of continuous and normative commitment has been with the high level of independency and being effective and the Canon Relationship intensity is 0.632.
Conclusion: promoting the level of staff`s knowledge and skill as an important factor in order to empowerment and increase their organizational commitment should be considered by academic centers` managers. We also discussed theoretical and practical implications of the mentioned findings
ملخص الجهاز:
برای مثال یافته های حاصل از بررسی ١٦٠٠ سازمان جهانی در دهه گذشته نشان میدهد که مهم ترین عامل رشد و توسعه ی این سازمان ها و شرکت ها توجه به مقوله آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی بوده است (محمدی، ٢٠٠٣).
مطالعه جیمز در بررسی دانشگاه هاروارد نشان دهنده این است که تواناییهای کاری، دانش و مهارت کارکنان در استفاده از آموزش های ضمن خدمت است که اگر متناسب با وظایف کاری فرد برنامه ریزی شود، سبب افزایش توانمندی و تعهد وی به سازمان مطبوع خویش خواهد شد (سامیه ٤، ٢٠٠٨).
براساس سایر تحقیقات دیگر از جمله نوری (١٣٧٤)، قنبری (١٣٧٢)، بانویی (١٣٧٢)، صباغیان (١٣٧٤)، که در خصوص نقش یا تأثیر آموزش های ضمن خدمت در بهبود عملکرد شغلی مدیران صورت گرفته شده است ، نتایج پژوهش های فوق نشان میدهد که از دیدگاه معلمان ، مدیران آموزش دیده ، نسبت به مدیران آموزش ندیده از نقطه نظرهای مختلف از جمله برنامه ریزی، کنترل و هماهنگی، سازمان دهی، تصمیم گیری، روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه ، عملکرد بهتری داشته اند.
یافته های پژوهش میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های آموزش ضمن خدمت (دانش ؛ نگرش ؛ مهارت )، مؤلفه های تعهد سازمانی (عاطفی؛ هنجاری؛ مستمر) و مؤلفه های توانمندسازی (احساس شایستگی؛ احساس استقلال ؛ احساس مؤثر بودن ؛ احساس معنادار بودن ؛ احساس اعتماد) در جدول ١ گزارش شده است .
Sabezvar University Medical Science Journal, Persian, 17(13), 169- 172.
Job satisfaction and organization structure as moderators of the effects of empowerment on organizational citizenship behavior: A self- consistency and social exchange perspective.