خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش شناخت نحوه بازنمایی و برساخت اسطوره اتوپیا در تولیدات سینمایهالیوودی مرتبط است. روش به کار گرفته شده در آن نیز روش نشانهشناسی است. در این پژوهش از میان تمام فیلمهای با موضوع آرمانشهر در هزاره جدید، سه فیلم تأثیرگذار که هرکدام نوعی خاصی از آرمانشهر محسوب میشوند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. هر یک از این فیلمها معنای منسجم و یکسان را در قالب متن و زمینهها و عناصر بصری متفاوت در لوای نوعی خاصی از اتوپیا مطرح کردند. مثلاً اتحاد و نفی فردگرایی در فیلم آواتار در یک نسبت همنشینی با قبیله، طبیعت و روح حاکم بر طبیعت نشانهگذاری شده است که در آن آرمانشهر، زندگی طبیعی همراه با اتحاد مردم و مسئولیتپذیری و رابط صمیمی به تصویر کشیده شده است. آرمانشهر به تصویر کشیده شده در فیلم بهشت نیز به آرمانشهر کارل مارکس و جامعه کمونیستی میپردازد که در آن انقلاب طبقه کارگر درنهایت باعث برچیده شدن تضاد طبقاتی و یکسان شدن افراد در قبال دسترسی به منابع و رفع تبعیض میشود؛ فیلم سرزمین فردا نیز نمودی از آرمانشهری است که اتین کابه به تصویر میکشد و نشان از تفریحگاههایی دارد که دیزنیلند برای سرگرمی مردم و جذب مخاطبان به سمتهالیوود در نظر گرفته است.
The main purpose of this study is to understand how the representation and construction of the myth of utopia in Hollywood productions works .
The method used in this research is semiotic method. In this study, among all films on the theme of utopia in the new millennium, we were selected and analyzed three Effective films that each of them are a certain kind of utopia. Each of these films, presented the same consistent meaning in a different context and visual elements in the guise of a certain kind of utopia. For example, unity and rejection of individualism in the Avatar movie has been code in a syntagmatic Ratio with the tribe, nature and dominant spirit of nature. In that utopia, Natural life is depicted with people's unity and responsibility and intimate relationships. depicted utopia in the elysium film also refers to Karl Marx's utopia and communist society. In this film, working-class revolution leading to the abolition of class conflict and the Uniformity of people for access to resources and the elimination of discrimination. as well as Tomorrowland is a manifestation of utopian film that Etienne cabet depicts that And represents the resorts that Disneyland is considered for people's entertainmente and attract them to Hollywood.
ملخص الجهاز:
آرمانشهر به تصوير کشيده شده در فيلم بهشت نيز به آرمانشهر کارل مارکس و جامعه کمونيستي ميپردازد که در آن انقلاب طبقه کارگر درنهايت باعث برچيده شدن تضاد طبقاتي و يکسان شدن افراد در قبال دسترسي به منابع و رفع تبعيض ميشود؛ فيلم سرزمين فردا نيز نمودي از آرمانشهري است که اتين کابه به تصوير ميکشد و نشان از تفريحگاههايي دارد که ديزنيلند براي سرگرمي مردم و جذب مخاطبان به سمت هاليوود در نظر گرفته است .
واژه هاي کليدي: اتوپيا،هاليوود، بازنمايي، نشانه شناسي، بارت مقدمه موضوع آرمانشهر و ضد آرمانشهر در حال حاضر به يکي از ژانرهاي غالب سينماي آمريکا به ويژه در ژانر فانتزي و علمي- تخيلي تبديل شده است و کمپانيهايهاليوودي با تصوير کشيدن عقايد و باورهاي مورد نظر خود سعي در القاي آن به مخاطب را دارند.
در تاريخ سينما، فيلم هاي بسياري درصدد نمايش تصويري اسطورهاي از اتوپيا و آرمانشهر داشته اند که همه آنها به نوعي سعي در نشان دادن اين دارند، که اتوپيا مکاني در آينده است که در آن امکانات بسيار براي زندگي متفاوت شهروندانش وجود دارد.
جامعه مورد بررسي تحقيق را تمام فيلم هايي شامل ميشوند که از هزاره جديد ميلادي با موضوع اتوپيا ساخته شدهاند؛ در اين ميان نمونه گيري نيز در تحقيق هاي کيفي معمولا به صورت هدفمند انتخاب ميشود تا تحليل گر به اطلاعاتي که دوست دارد، دست پيدا کند، به همين در بين فيلم هايي که با موضوع اتوپيا ساخته شدهاند دست به انتخاب سه مورد از فيلم هايي زديم که در ابتدا توجه بيشتر به مؤلفه هاي آرمانشهري در نزد صاحب نظران مختلف کرده و تداعيکننده نظام معنايي مرتبط با آرمانشهر هستند.