خلاصة:
امروزه ادبیات کودک و جایگاه آن در مجموعه موضوعات ادبی، توجه بسیاری از ادیبان و ادب پروران این حوزه را به خود در جهان جلب کرده است. در ادبیات کودک و نوجوان، ایجاد لذت از متن مقدمه ایجاد ارتباط نویسنده یا شاعر با کودک است. در این میان شعر به دلیل آهنگین بودن و ایجاد لذت شنیداری، برای خردسالان و کودکان جذابیت دارد. کتابهای شعر کودک، نه تنها در ایران بلکه در دنیا، مخاطبین بسیاری دارد و پرداختن و توجه به شعر، میان خالقان اثر و جهان کودکان تعمیم پیدا کرده است. ادب پروران کشور الجزایر همچون شاعران و نویسندگان کشور ایران در نیم قرن اخیر به شکل جدی به ادبیات کودک و نوجوان به خصوص، به شعر کودک توجه داشتهاند و تا کنون مجموعههای بسیاری از اشعار کودک در این دو کشور چاپ و منتشر شده است تا در اختیار مخاطبین قرار بگیرد. در این مقاله با توجه به گسترش حوزه ادبیات کودکان در جهان، به منظور مقایسه کیفی کاربرد شیوهها و عملکرد شاعران شعر کودک در دو کشور ایران و الجزایر، نمونههایی از اشعار را انتخاب کردهایم، سپس آن را از منظر قالبهای شعری، زبان گفتاری و نوشتاری و مضامین مورد قیاس قرار داده و شباهتها و تفاوتهای احتمالی موجود را سنجیدهایم. یافتهها نشان میدهد، شعر کودک در دو کشور الجزایر و ایران با توجه به قالب، کاربرد زبانی و مضامین، وضعیتی نسبتا مشابه دارد.
ملخص الجهاز:
در اين مقاله با توجه به گسترش حوزه ادبيات کودکان در جهان، به منظور مقايسه کيفي کاربرد شيوه ها و عملکرد شاعران شـعر کودک در دو کشور ايران و الجزاير، نمونه هايي از اشعار را انتخاب کردهايم ، سپس آن را از منظر قالب هاي شعري، زبان گفتاري و نوشتاري و مضامين مورد قياس قرار داده و شباهت ها و تفاوتهاي احتمالي موجود را سنجيدهايم .
مطالعات تطبيقي ، علاوه بر نمايش تضارب افکار و تعامـل فرهنـگ هـاي ملـل مختلف نشان مي دهد که انديشـه هـاي آدميـان از يـک اصـل و بنيـان سرچشـمه مي گيرد و به رغم اختلافات فرعي ، نوعي خويشـاوندي ميـان انسـان هـاي جهـان وجود دارد (انوشيرواني ، ١٣٨٩: ١٦-١٧)؛ مطالعـه و بررسـي شـعر کـودک ايـران و الجزاير کمکي براي يافتن اشتراکات ميان اين نوع از خلق ادبي است که مـي توانـد ارزش و اهميت شعر کودک را به عنوان يک پديده ادبي مشترک در جهان معاصـر نمايان سازد.
سوال پژوهش : در اين پژوهش برآنيم به ايـن سـوال هـا پاسـخ دهـيم : چـه قالب هاي شعري مشترکي در شعر کودک ايران و الجزاير ديده مي شود؟ زبان گفتار و نوشتار چه نقشي در شعر کودک اين دو کشـور دارنـد؟ در شـعر کـودک ايـران و الجزاير چه مضامين مشترکي وجود دارد و با توجه به پاسخ اين سوال ها آيا مي توان به تحليلي مشترک از قياس شعر کودک الجزاير و ايران دست يافت ؟ شعر در ادبيات کودک ايران و الجزاير برغيش معتقد است که ادبيات کودک نتيجه ادبياتي است که بر اساس سن ، سـطح کودکان و ميزان ذوق و فهم آنـان باتوجـه بـه عصـر و زمـاني کـه در آن زنـدگي مي کنند ارائه مي شود (برغيش ، ١٩٩٧: ٤٠).