ملخص الجهاز:
"الف:حیطهشناختی 1)آشنایی با فناوری و نحوهء استفاده از محصولات فناوری در جامعه 2)آگاهی از انواع مشاغل موجود در محیط زندگی 3)آشنایی با روندها و فرایندها در طراحی و ساخت(تولید) 4)آشنایی با بهداشت،ایمنی و تغذیه سالم 5)آشنایی با شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه 6)آشنایی با مواد و امکانات موجود در محیط ب:حیطه مهارتی 1)توانایی درک فناوری و نحوهی استفاده از محصولات فناوری در جامعه 2)دستورزی با انواع ابزارهای ساده دستی و دستی برقی 3)مهارت در انجام پژوهشهای ساده با استفاده از روش حل مسئله 4)کسب شایستگیهای فردی و اجتماعی مفید مانند برقراری ارتباط مثبت و سازنده با دیگران و انجام کار گروهی 5)توانایی در انجام برخی تعمیرات ساده و روش نگهداری وسایل منزل 6)مهارت در انجام فعالیتهای کاری ساده و مناسب 7)مهارت در انتخاب و تغییر مواد متناسب با نوع فعالیت ج-حیطه نگرش 1)ایجاد زمینه برای شکوفایی ذوق،خلاقیت و پرورش استعدادهای عملی و علمی دانشآموزان 2)تقویت روحیه و علاقهمندی به کار از طریق انجام کارهای ساده فردی و گروهی در مدرسه و منزل 3)تشویق به عادت کاری مفید مانند نظم،دقت،وقتشناسی رعایت مسائل ایمنی،همکاری،پشتکار و امانتداری 4)تقویت حس مسئولیتپذیری فرد در برابر خود،خانواده و جامعه 5)تقویت حس اقدام به کار و کارگر 6)ایجاد نگرش مثبت به آموزشهای مهارتی و حرفهای در دورههای تحصیلی متوسطه و بالاتر.
برای انعطافپذیری نمودن این کتاب و ارائه راهکاری مناسب برای اجرای آن در هر واحد درس(فصل کتاب) فعالیتهای متنوعی پیشبینی شده است که دانشآموزان به تناسب علائق و استعدادهای خود میتوانند از میان آنها یک پروژه و یک مسئله تحقیق را انتخاب و انجام دهند در این روش هرچه تعداد ایدهها بیشتر باشد نتیجه بهتری از تدریس حاصل میشود،این امر نشاندهنده آن است که تعداد بیشتری از دانشآوزان را تشویق به شرکت در پاسخ به سؤالات نمود و مهمتر اینکه هیچکس در دادن پاسخ واهمهای از سرزنش معلم خود نداشته است."