خلاصة:
هدف این پژوهش، مطالعه ی تاثیر دستورالعمل های مختلف کانون توجه بر اکتساب و یادگیری سرویس بلند بدمینتون 18 سال بدون تجربه قبلی انتخاب - بود. روش تحقیق: بدین منظور 55 آزمودنی دختر دانشجو (غیر تربیت بدنی) با دامنه سنی 27 شدند. پس از آموزش مهارت و شرکت در پیش آزمون، براساس نتایج به 5 گروه همگن با دستورالعمل های مختلف تمر ک ز توجه تقسیم شدند. گروه اول "خود توجه" هیچ گونه دستورالعمل توجهی نداشت.گروه دوم دستورالعمل توجه به حرکت دست (توجه درونی ) و سه گروه دیگر دستورالعمل توجه بیرونی در فواصل مختلف، به ترتیب راکت، مسیر حرکت توپ و طناب ر ا داشتند . تکلیف : سر ویس بلند بدمینتون (آزمون اسکات- فاکس) در مراحل اکتساب، آزمون یادداری و انتقال بود. در مرحله اکتساب هرفرد 300 کوشش تمرینی را انجام داد. پس از 48 ساعت آزمون یادداری با تعداد 15 کوشش و مدتی پس از آن آزمون انتقال با همان تعداد کوشش و در زمینه متفاوت به عمل آمد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس با اندازه گیری های تک راری و آزمون بونفرونی تحلیل شد .
یافته ها: یافته های مرحله اکتساب و یادداری پیشرفت آزمودنی ها را در همه گروه های تمرینی نشان داد، اما تفاوت معنی داری بین گروه ها در این مرحله مشاهده نشد نتایج آزمون انتقال تفاوت معنی داری را بین عملکرد گروه تمرکز توجه به راکت در مقایسه با گروه تمرکز توجه به طناب نشان داد بحث و نتیجه گیری: این یافته تحقیق نشان داد که در یادگیری مهارت حرکتی بهتر است . تمرکز توجه به عواملی معطوف شود که در ارتباط مستقیم با حرکت است و توجه به عوامل بیرونی غیرمرتبط با تکلیف (مانند طناب در این تحقیق) می تواند نتایج ضعیف تری رابه همراه داشته باشد. بنابراین فرضیه ولف و پرینز( 2001 ) مبنی بر تمرکز توجه به فاصله بهینه مورد تایید قرار گرفت.
The purpose of this study was investigating the effect ofdifferent instructions of focus of
attention
on learning Badminton high Service. Methods: For this reason, 55 female students of
Shahid Beheshti University aging from 18 to 25 participated in this study. They were divided into
five similar groups based on their pre-test results.The first group got no instruction(self-focus). The
second group instructed to focus on hands (internal focus). The next three groups were instructed to
focus on racket, trajectory of ball and rope respectively (external focus in different distances).The
aim was to dotests on acquisition, retention, transfer and transfer under pressure in Badminton