خلاصة:
نقد تبارشناسانه نیچه در پی ردیابی روند ظهور ارزشهای اخلاقی است. این نقد در پی استدلال برای نحوه پیدایش این ارزشها، پیوسته رابطهای میان خاستگاه و مقصود یا فایده یک مفهوم یا الگو را مورد تجدیدنظر و بازاندیشی قرار میدهد تا روشن نماید که آیا آنچه تاریخ اخلاق نامیده میشود، نماینده مجموعهای از تفاسیر مقتدر و معتبر از پیشرفت و تکامل زندگی است یا بر عکس، واژهها و مفاهیم اخلاقی منشاء و خاستگاهی ماوراء الطبیعی و آسمانی دارند؟ نیچه بر این گمان است که ایده اخلاقی انسانی که ما امروز میشناسیم، در واقع میتواند نوعی شیوع موقتی الگوهای تاریخی متنوع باشد. نگاه ریشهای وی به تاریخ اخلاق او را بر آن میدارد تا دو پرسش را مطرح کند. یکی اینکه اگر ظهور ارزشهای تاریخی عبارت از نوسان میان تفاسیر مقتدر از زندگی باشد، آیا ما نباید به جای جستجوی یک مقصود که بتواند الگوهای تاریخی را به هم مرتبط سازد، به جابهجایی و ناپیوستگیهای میان این الگوها توجه نمائیم؟ و اگر معنای تاریخ در اثر کشاکش میان این تفاسیر متفاوت به وجود آمده باشد، آیا مهمترین وظیفه ما بنا نهادن تفسیری از گذشته نیست که ما را قادر سازد تا در زمان حال به نحوی مولد وخلاق زندگی کنیم؟ نگارنده در طول نگارش مقاله به بررسی مسائل فوق میپردازد.
ملخص الجهاز:
این نقد در پی استدلال برای نحؤە پیدایش این ارزش ها، پیوسته رابطه ای میان خاستگاه و مقصود یا فایدٔە یک مفهوم یا الگو را مورد تجدیدنظر و بازاندیشی قرار می دهد تا روشن نماید که آیا آنچه تاریخ اخلاق نامیده می شود، نمایندٔە مجموعه ای از تفاسیر مقتدر و معتبر از پیشرفت و تکامل زندگی است یا بر عکس ، واژه ها و مفاهیم اخلاقی منشاء و خاستگاهی ماوراء الطبیعی و آسمانی دارند؟ نیچه بر این گمان است که ایدٔە اخلاقی انسانی که ما امروز می شناسیم ، در واقع می تواند نوعی شیوع موقتی الگو های تاریخی متنوع باشد.
برای مثال مفاهیمی مانند رحم و از خودگذشتگی ٦ با تحقیر همراه است ، از سویی نیز نیچه بر این نظر است که 5 اخلاق بردگان ٧ چنین مفاهیمی را رواج می دهد و این خود روشنگر سرشت تاریخی ارزش های اخلاقی بشر است و ما به خطا گمان می کنیم که این مفاهیم ، فی نفسه نیک یا بد هستند٨.
به نظر نیچه ، این که اخلاق برگان ترحم و نوع دوستی را رواج می دهد، روشنگر سرشت تاریخی ٢ ارزش های اخلاقی است و ما به اشتباه گمان می کنیم که ویژگی هایی چون ترحم ، طبیعتا نیک یا بداند؛ در حالی که این تفاسیر اخلاقی با نگاه به گذشته و توسط دسته بندی های اجتماعی حاکم ، برای توجیه نحؤە زندگی خود، تثبیت می شوند .
٤ بنا به نظر نیچه ، برای بررسی تاریخ اخلاق باید علاوه بر زبان شناسی تاریخی از فیزیولوژی نیز یاری جست ، زیرا خاستگاه بسیاری از ارزش های کنونی مسائل فیزیولوژیک بوده است .