خلاصة:
خشونت خانگی در زمره عوامل اثرگذار در آشفتگی خانواده و جدایی زوجین است و نرخ گسترش نوع بدنی آن در شهر اردبیل چشمگیر است. ازاینرو پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود دفاعی بر سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانوادگی در زنان درگیر خشونت خانگی این شهر انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده همه زنانی بود که در سال 1394 به دلیل خشونت خانگی به دادگستری شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. تعداد 30 نفر از این افراد به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) بهتصادف گمارده شدند. گروه آزمایش برای زمانی برابر 6 گردهمایی 75 دقیقهای، تحت آموزش خود دفاعی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از سنجه تجدیدنظر شده سازشیافتگی زوجی (بوسبی، کران، لارسون و کریستینسن، 1995) و پرسشنامه همبستگی خانوادگی (سامانی، 1381) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با بهکارگیری آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش خود دفاعی مایه افزایش سازش یافتگی زناشویی (02/ 0>p؛05/ 12=F) و همبستگی خانوادگی (01/ 0>p؛ 92/ 40=F) در زنان درگیر خشونت خانگی میشود؛ این برآیندها نشان میدهد که آموزش خود دفاعی میتواند با توانمندسازی روانی و کاهش رخداد خشونت خانگی به بهبود سازش یافتگی و همبستگی خانوادگی منجر شود.
Preschool children have variable levels of behavior problems. Because of continuous parent-child relationship in preschool years، training of appropriate parenting skills to parents have considerable effects on children behavior problems. This study aimed to compare the effects of parent management training and parenting acceptance and commitment therapy on mother-child relationship regarding children´ externalizing behaviors. The research method was semi-experimental with pretest- posttest design and a control group. The population was all the mothers of preschool children with externalizing behavior problems who referred to Rooyesh pendar counseling center in Najafabad city in Isfahan. The sample included 45 mothers who were voluntarily selected and randomly assigned into experimental and control groups. Independent variables were PMT & ACT programs that were held during 10 sessions، as well as the waiting list control group. The instrument was child-parent relationship scale Pianta 1994. Results of the repeated measures variance analysis showed that ACT and PMT respectively have led to reduced scores of dependency (F= 179.2، P=0.000)، (F=73.28، P= 0.000) & conflict (F= 347/14، P= 0.000)، (F= 94.23، P=0.000) and increased scores of closeness (F=110.36، P= 0.000)، (F=63.38، P= 0.000) & positive relation (F=552.96، P=0.000)، (F=219.19، P=0.000). There were significant differences between the effects of ACT & PMT on mother-child relationship (P<0.001). The effect sizes of ACT and PMT respectively were: closeness (0.88 & 0.81)، dependency (0.92 & 0.84)، conflict (0.96 & 0.87) and positive relation (0.97 & 0.94). It could be concluded that ACT & PMT can help mothers to manage their child misbehaviors by improving parenting skills، more positive interactions and less negative parenting behaviors. They also can improve positive mother-child relationship by increasing affiliation and reducing conflict and dependency
ملخص الجهاز:
ازاینرو پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود دفاعی بر سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانوادگی در زنان درگیر خشونت خانگی این شهر انجام شد.
This study conducted in order to determine the effectiveness of self-defense training on improving marital adjustment and family cohesion in women involved in domestic violence.
The results showed that self-defense training result in increasing of marital adjustment (F=12/05; P&lt;0/02) and family cohesion (F=40/92; P&lt;0/01) in women involved in domestic violence.
این دسته بهمنظور توانمندسازی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی و سازمانها در پیوند با سلامت زنان درزمینۀ پیشگیری اولیه و یا کاهش موارد خشونت خانگی در برابر زنان است، این مداخلات دربرگیرنده آموزش افراد درزمینۀ خشونت خانگی، فراهم آوردن شرایط و منابع لازم برای پیشگیری اولیه یا ثانویه از خشونت خانگی است (بوندز، الیس، ویکز، پالا و لیش استینFootNote No="72" Text=" Bonds, Ellis, Weeks, Palla,amp;amp; Lichstein"/، 2006).
یکی از مداخلات متمرکز بر زنان آموزش مهارتهای خود دفاعیFootNote No="73" Text=" Self Defense"/ است که بهعنوان ابزاری برای پیشگیری از موارد خشونت میان زوجین و در نهایت بهبود تعاملات میانفردی مناسب مورد استفاده قرار میگیرد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خود دفاعی در بهبود سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانوادگی در زنان قربانی خشونت خانگی صورت گرفت.
برآیندهای پژوهش حاضر همچنین نشان داد که آموزش خود دفاعی در بهبود همبستگی خانوادگی در زنان درگیر خشونت خانگی مؤثر است.
در کل، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش خود دفاعی به زنان درگیر خشونت خانگی مایه افزایش سازش یافتگی زناشویی و همبستگی خانوادگی آنها میشود.