خلاصة:
فیلسوفان فمنیست در بازخوانی سنت دیرپای فلسفۀ غرب به این نتیجه رسیدند که در این سنت، مفاهیم مهم فلسفی مانند عقل و استقلال در تقابل با ماده و امر غیرمعقول و یا وابستگی و هر آن چه که با مفهوم زن و زنانگی تداعی میشود، قرار میگیرد. آنها معتقد هستند این تقابلها منجر به تولید مفاهیمیمردگرایانه در سنت فلسفۀ غربی شده است. یکی از مفاهیمیکه مورد نقد فیلسوفان فمنیست قرار گرفته، مفهوم سنتی استقلال به معنای خودبسندگی است. آنها نسبت به این مفهومِ حاصل از سنت فکری مدرن ، واکنش انتقادی نشان دادهاند و البته در این راستا باز از همین سنت بهره جستهاند تا مفهومی متناسب با دیدگاهها و ارزشهای خود تولید کنند و در بازخوانی سنت فکری غرب، اسپینوزا را منبعی مهم تشخیص دادهاند. استقلال ارتباطی ، مفهوم موردنظر فمنیستهاست. این مقاله مفهوم استقلال ارتباطی را شرح داده و نشان داده که چگونه فمنیستها فلسفۀ اسپینوزا را به عنوان پشتوانهای مهم برای مفهوم استقلال ارتباطی دیدهاند و نیز یک چالش پیش روی این مفهوم را مطرح نموده است.
Rethinking the tradition of western philosophy, Feminist thinkers have claimed the most important philosophical concepts in this old and long lasting tradition, such as reason and autonomy have been opposed to matter and irrationality, or dependence and whatever is associated with feminine concepts. They believe these oppositions and dichotomies have produced the masculinist concepts. One of these concepts which have severely been criticized by feminists is autonomy, which means being self-sufficient, self-governing and self-determining. They have criticized this concept which has been produced by modern tradition of western thought. And, of course, they have also searched this tradition to find the proper and strong support for the concept of autonomy which is in accord with attitudes of feminist. Reconceiving and rereading the western thought tradition, the feminists have found Spinoza’s philosophy as a great source and origin for their novel and modern views. Thus, they have developed a new and modern concept of autonomy: the relational autonomy. In this essay, I have explained how feminists have found Spinoza’s philosophy and his way of thinking as an important support for their concept of relational autonomy. Finally, I have posed a point which may be an instance of challenge to feminists' way of thinking about the concept of autonomy and if it could be, then it should be considered
ملخص الجهاز:
فمينيست ها نسبت به اين نوع فهم و تعريفي که در سنت تفکر غربي از مفهوم استقلال شده است واکنش انتقادي نشان داده اند و البته در اين راستا باز از همين سنت بهره جسته اند تا مفهومي متناسب با ديدگاه ها و ارزش هاي خود توليد کنند.
2) اين مقاله با نظر به اينکه در منابع فارسي تحقيق و پژوهشي در اين زمينه صورت نگرفته ، بر آن است که ابتدا مفهوم «استقلال ارتباطي» موردنظر فمينيسم را معرفي کند و سپس شرح دهد که فمينيسم چگونه مباحث اسپينوزا را به عنوان پشتوانه اي براي مفهوم جديد استقلال ارتباطي خود به خدمت گرفته است .
ثانيا به نظر ميرسد فمينيسم درباب اخذ مفهوم وابستگي در مفهوم استقلال بايد محتاط باشد؛ چون ارتباط و تأثيرپذيري همان گونه که در شکل گيري هويت مستقل شخص مؤثر است ، در شرايطي ممکن است مانع بسط استقلال او نيز بشود.
بنا به نظر آرمسترانگ ، فلسفۀ اسپينوزا مباني عبور از دوگانه انگاري بين فرد و جامعه و درک مفهوم خود اجتماعي را فراهم کرده و مفهوم ديگري از استقلال را پيش روي ما نهاده است (٤٥ .
“Vulnerability and Control of One’s Own Right: Spinoza on the exclusion of Servants and Women in a Democracy”, Undergraduate Journal of Philosophy, Volume 27, McGill University, http://psa.
“Introduction: Autonomy Refigured”, Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press.
“Intersectional Identity and the Authentic Self”, Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency, and the Social Self, Oxford University Press.