خلاصة:
توسعه اقتصاد دانش بنیان، هم یک ضرورت و هم، یک فرصت برای کشورهای درحال توسعه می باشد. ضرورت است، به دلیل اینکه باعث حفظ نرخ رشد در آینده می شود، و فرصت است، به دلیل اینکه اقتصادهای در حال رشد می توانند به واسطه اقتصاد دانش بنیان در بازار جهانی به سوی پیشرفت در زنجیره های ارزش سریعتر حرکت کنند. به دلیل اهمیت اقتصاد دانش بنیان در توسعه کشور، در این پژوهش هدف آن است تا یک مقایسه تطبیقی بین کشور ایران و کشورهای منتخب آسیایی در حوزه اقتصاد دانش بنیان انجام شود. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی وضع موجود کشورهای منتخب و ایران در شاخص های اقتصاد دانش بنیان و ارائه نقشه راه مناسب برای بهبود وضعیت ایران می باشد. با توجه به ماهیت پژوهش، این پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی و ثانویه است. با توجه به نتایج به دست آمده از مقایسه تطبیقی بین کشور ایران با کشورهای منتخب، این نتیجه حاصل شد که کشور ایران در ابعاد نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و رژیم اقتصادی و نهادی در وضعیت ضعیفتری نسبت به کشورهای پیشرفته آسیایی قرار دارد؛ ولی در حوزه آموزش در وضعیت متوسطی نسبت به کشورهای دیگر قرار گرفته است
ملخص الجهاز:
با توجه به نتايج به دست آمـده از مقايسه تطبيقي بين کشور ايـران بـا کشـورهاي منتخـب ، ايـن نتيجـه حاصل شد که کشور ايران در ابعاد نوآوري، فناوري اطلاعات و ارتباطات و رژيم اقتصادي و نهادي در وضعيت ضعيف تري نسـبت بـه کشـورهاي پيشرفته آسيايي قرار دارد؛ ولي در حوزه آموزش در وضـعيت متوسـطي نسبت به کشورهاي ديگر قرار گرفته است .
اما بايد توجه داشـت کـه بهـره گيـري از ايـن فرصت نيازمند فراهم ساختن زيرساخت هاي متناسب با عرصه جديـد، يعنـي آمـوزش و سرمايه گذاري در سرمايه انسـاني ، سياسـت هـاي حمـايتي دولـت ، فنـاوري اطلاعـات و ارتباطات ، محيط مناسب اجتماعي ، سياسي ، اقتصـادي و قـانوني بـراي سـرمايه گـذاري ، توليد و تجارت مي باشد که از مهم ترين پيش نيازهـاي اقتصـاد دانـش بنيـان بـه شـمار مي روند.
ساختار مقاله به اين صورت است که ابتـدا بـه مفـاهيم و تعـاريف کليـدي پرداختـه مي شود و سپس براساس روش شناسي بانک جهاني در مورد شاخص اقتصاد دانش بنيـان و مباحث تئوريک ذکر شده ، وضعيت ايران و کشورهاي منتخب ١ بررسـي مـي شـوند.
Benhabib & Spiegel نهادي و اقتصادي مي باشد، در زير از طريق بررسي تطبيقي اين شاخص ها به زمينه هـاي منجر به وضعيت اقتصاد دانش بنيان پرداخته مي شود.
شاخص کلي آموزش کشورهاي آسيايي منتخب (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آمار بانک جهاني ، کشورهاي کره و ژاپن در اين حوزه خوب ، و کشـورهاي نپال ، ميانمار و بنگلادش بسيار ضعيف عمل کرده اند.
در اين بخش ، نقشه راهي براي بهبود وضعيت ايران و کشورهاي در حـال توسـعه در شاخص هاي مختلف اقتصاد دانش بنيان ارائه مي شود.