خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، تعیین سهم عوامل مختلف در پیشبینی میزان تولید ترافیک از کاربریهای شهری در بخش مرکزی شهر نیشابور است. به این منظور، از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در قالب همبستگی از نوع پیشبین استفاده شدهاست. برای گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه محققساخته بهرهبرداری شدهاست. برای تاثیر تغییرات مربوط به هریک از کاربریهای شهری، ابتدا نظر متخصصان و مدیران مرتبط با امر ترافیک پرسیده شد و برای مقایسه این نتایج، نسبتبه گردآوری دادههای میدانی نیز اقدام شد. نمونه موردنظر در بخش نظرسنجی از افراد براساس جدول مورگان 60 نفر تعیین شد که این افراد به دو گروه مساوی 30 نفری برای افراد شاغل در بدنة مدیریت شهری و سایر افراد تقسیم شدند. دادههای گردآوریشده از این طریق با استفاده از نرمافزارهای مختلف بهخصوص SPSS و مدلهای آمار توصیفی و استنباطی ازجمله خیدو و تحلیل رگرسیون چندمتغیّره، تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که از بین تمام عوامل مورد بررسی (تعداد شاغلان در هر کاربری، محل استقرار، میزان تراکم و نوع عملکرد)، تنها تعداد شاغلان در هر کاربری (تعداد مدیران و کارمندان دائمی و موقت دربرابر سایر مولفههای هر کاربری و یا عملکرد) میتواند میزان تولید ترافیک هر کاربری (عملکرد شهری) را بهطور معناداری پیش بینی کند (000/ 0=P)؛ اما افزودن هریک از متغیّرهای محل استقرار، میزان تراکم و نوع عملکرد به متغیّر تعداد شاغلان، نمیتواند قدرت پیشبینی تولید ترافیک را بهطور معناداری افزایش دهد.