خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان رهبری معنوی و جوسازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش وپرورش شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش وپرورش شهر تهران است که شمار آنها 1256 و حجم نمونه آماری 341نفر بوده و براساس جدول مورگان مشخص واز طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابتدا شمار کارکنان آموزش وپرورش شهر تهران به تفکیک مشخص شده است. سپس از نظر طبقه جنسیت،193نفر معادل 6/ 56کارمند مرد و 148 نفر معادل 4/ 43 کارمند زن، انتخاب ومورد بررسی قرارگرفتهاند. ابزار سنجش شامل سه پرسشنامه رهبری معنوی فرای وهمکاران(2005)، پرسشنامه جو سازمانی لیتوین واسترینگر(1986) و پرسشنامه رفتار شهروندی اورگان(1988) است. پایایی این پرسشنامهها باروش آلفای کرونباخ محاسبه شده وضریبآن برای رهبری معنوی 847/ 0 = R ، جو سازمانی 98/ 0 = R و رفتار شهروندی 917/ 0 = R بوده است.برای تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده که در آمار استنباطی از روش رگرسیون چند متغیری خطی بهرهگیری شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داده کهمیان رهبری معنوی و جوسازمانی با رفتار شهروندی ومیان رهبری معنوی و ابعاد آن با رفتار شهروندی و میان جو سازمانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی وهمچنین میان الگوی رفتار شهروندی براساس رهبری معنوی وجو سازمانی در ادارات آموزش وپرورش شهر تهران رابطه ای معنادار وجود دارد.
The present study was carried out to study the relationship between spiritual leadership, organizational climate, and citizenship behavior among the employees of Tehran’s education departments. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study comprised the entire employees of Tehran’s education departments (1256 individuals). The sample size was determined through Morgan table and 341 individuals (193 males and 148 females) were selected via random stratified sampling. The instrumentation consisted of Spiritual Leadership Scale (Fry et al., 2005), Organizational Climate Questionnaire (Litwin & Stringer, 1986) and Citizenship Behavior Scale (Organ, 1988). The reliability indices calculated using Cronbach's alpha coefficient were 0.847, 0.98, and 0.917 for spiritual leadership, organizational climate, and citizenship behavior scales, respectively. To analyze the data, descriptive (mean, mode, median) and inferential statistics (multivariate linear regression) were utilized. Results showed that there was a significant relationship between spiritual leadership, organizational climate, and citizenship behavior. Furthermore, a significant association was observed between spiritual leadership and its dimensions with citizenship behavior. Organizational climate and its dimensions were also significantly associated with citizenship behavior.
ملخص الجهاز:
Yoon & Sah (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل نظری پژوهش روش پژوهش در این پژوهش چون روابط میان متغیرها سنجیده میشود و هدف اصلی آن این است که مشخص کند چه رابطه ای میان رهبری معنوی و جوسازمانی با رفتار شهروندی در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران وجود دارد؛ بنابراین ، این پژوهش از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است زیرا انتخاب روش تحقیق بستگی به ماهیت موضوع ، اهداف پژوهش ، سؤالات و وسعت امکانات اجرایی آن دارد.
از آنجا که این سطح معناداری از سطح معناداری مورد نظر ما ٠٠٥=α کوچک تراست بنابراین نتیجه میگیریم که به ازای تغییر در یک واحد انحراف استاندارد چشم انداز، عشق به نوع دوستی، ایمان ، معناداری و عضویت ، میزان رفتار شهروندی به ترتیب به اندازه ٠/٤٨٨ ، ٠/١٢٥ ،٠/٣٠٤ ،٠/١١٣ و ٠/٢٠٢ قابل پیش بینی است بحث و نتیجه گیری نخستین یافته پژوهش حاضر نشان داد که رابطه ای معنادار میان رهبری معنوی و جو سازمانی با رفتار شهروندی در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران وجود دارد.
دومین یافته پژوهش حاضر آن است که میان رهبری معنوی و ابعاد آن با رفتار شهروندی در ادارات آموزش وپرورش شهر تهران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
چهارمین یافته پژوهش حاضر نشان داد که میان الگوی رفتار شهروندی براساس رهبری معنوی و جوسازمانی در ادارات آموزش وپرورش شهر تهران رابطه معنادار وجود دارد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میان ابعاد جو سازمانی با رفتار شهروندی و رهبری معنوی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.