خلاصة:
هدف عمده پژوهش حاضر بررسی «اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی در دختران سخت شنوا» بود. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل نابرابر و پیگیری بعد از یک ماه بود. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس از کلیه دختران سخت شنوای کانون ناشنوایان شهر مشهد، در محدوده سنی ۲۹ـ ۱۸ سال به کمک پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور (SPIN) و پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی (CNSEQ)۱۶ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه ۸ نفر) جایگزین شدند. در این روش، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه، تحت درمان شناختی- رفتاری گروهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. در پایان برای بررسی فرضیه های پژوهش، داده های جمع آوری شده از پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، از تحلیل کواریانس چند متغیره به کمک نرم افزارspss_ 22 مورد تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که درمان شناختی-رفتاری به شیوه گروهی، بر اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی (خود ارزیابی منفی و ادراک ارزیابی منفی توسط دیگران) دختران سخت شنوا تاثیر معنیداری دارد(01/0>p). همچنین مداخله توانست اثربخشی خود را مرحله پیگیری بر روی اضطراب اجتماعی و خود ارزیابی منفی حفط کند اما بر ادراک ارزیابی توسط دیگران در بلند مدت کارایی آن موفق نبود.
The current paper aimed to determine the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing social anxiety and negative cognitive evaluation among hard of hearing young females. This was an applied study. Data was collected using quasi-experimental with pretest-posttest method with an unequal control group and a follow-up after one month. The population consisted of all hard of hearing young females residents of Mashhad working and training in Deaf community during 2015-2016. The convenience sampling method was used and the number of 16 samples were randomly selected, and then divided into two groups of 8, the experimental group and the control group, respectively. Next, the experimental group received 8 sessions, each session lasting 2.5 hours of cognitive-behavioral group training. Data collection tools were a) Social Phobia Inventory (SPIN); and b) Consequences of Negative Social Events Questionnaire, Wilson and Rapee (CNSEQ). Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance. The results showed the significant impact of cognitive-behavioral group therapy on social anxiety and negative cognitive evaluation (negative self-assessment and perceived negative evaluation by others) on hard of hearing young females. Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Therapy on Social Anxiety and Cognitive Structures of hard of hearing people is associated with a lot of theoretical and practical implications in prevention and treatment that is discussed.
ملخص الجهاز:
صبحی قراملکی ، حاجلو و محمدی (١٣٩٤) نیز در پژوهشی نشان دادند آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی مؤثر است .
لئو١ و همکاران (٢٠١٦) در پژوهشی نشان دادند آموزش مهارت های زندگی بر مشکلات رفتاری کودکان چینی مؤثر است .
ازآنجاکه پژوهش های اندکی به بررسی آموزش ابعاد مختلف مهارت های زندگی بر کودکان پرداخته اند هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی بر مشکلات رفتاری و ابعاد آن (اختلال سلوک، توجه - ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی، اضطراب - گوشه گیری ) دانش آموزان دختر شهر تهران است .
نتایج به دست آمده نشان می دهد میزان اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش اختلال سلوک، پرخاشگری اجتماعی، مشکلات توجه و اضطراب - گوشه گیری معنیدار است .
بحث و نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میانگین مشکلات رفتاری دانش آموزان دختر گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان دختر شهر تهران تأثیر مثبتی داشته است .
در این پژوهش ها نشان داده شده است آموزش مهارت های زندگی باعث کاهش ناسازگاری اجتماعی دانش آموزان می شود و به بهبود مشکلات ارتباطی و درنتیجه کاهش مشکلات رفتاری برون سازی شده می انجامد.
The impact of life skills training on behavior problems in left – behind children in rural china: A pilot study.