خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف « تحلیل محتوای کتاب فارسی سال ششم دبستان در جهت آموزش مهارت های زندگی بر اساس تکنیک ویلیام رومی» انجام گرفته است. روش تحقیق، تحلیل محتوا بر اساس تکنیک ویلیام رومی و جامعه آماری این پژوهش شامل محتوا (متن، تصاویر روی جلد و داخل متن، پرسش ها و فعالیتها) کتاب فارسی سال ششم ابتدایی تالیف سال ١٣٩٥ با کد ٣٤ شامل ١٠٥ صفحه می باشد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق مدل تحلیل محتوای ویلیام رومی میباشد. برای تعیین اعتبار کد گذاری متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیت ها درطبقه ی مناسب، ابتدا واحدها توسط پژوهشگران کدگذاری شده و ضریب پایایی آن محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از کتاب، از فرمولهای شاخص درگیری تکنیک ویلیام رومی و تفسیر نتایج آن استفاده شده است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که: براساس تکنیک ویلیام رومی متن، تصاویر روی جلد و تصاویر متن کتاب فارسی سال ششم دبستان، غیرفعال بوده و مهارتهای زندگی را در دانش آموزان تقویت نمیکند. اما پرسش ها و فعالیت های کتاب فعال می باشند و سبب ایجاد کنجکاوی، تفکر و تقویت مهارتهای زندگی در آنان می شود.
ملخص الجهاز:
فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي Journal of Research in Psychology and Education شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦، صص ١٠٥-٨٧ ١٠٥-٨٧ P ,٢٠١٧ ,٢٢ No ,٣ Vol شماره شاپا (٦١١٩-٢٤٧٦) (٦١١٩-٢٤٧٦) ISSN تحليل محتواي کتاب فارسي سال ششم دبستان در جهت آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس تکنيک ويليام رومي فروغ پرهوده ١.
يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن است که : براساس تکنيک ويليام رومي متن ، تصاوير روي جلد و تصاوير متن کتاب فارسي سال ششم دبستان ، غيرفعال بوده و مهارت هاي زندگي را در دانش آموزان تقويت نميکند.
در اين پژوهش ، پژوهش گر در نظر دارد با استفاده از تکنيک ويليام رومي محتواي کتاب فارسي سال ششم ابتدايي را در جهت آموزش مهارت هاي زندگي مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.
اين تحليل ها به برنامه ريزان و 3 World Health Organization 4 Flvdn 5 Owen ٩٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و دوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * مولفان کتب درسي کمک ميکند تا در هنگام تهيه و تدوين کتاب ها برنامه ريزي صحيحي اتخاذ نمايند و مطالب موردنياز هر دوره را با توجه به ويژگيهاي آن ها و روش هاي مناسب در کتاب ها بگنجانند که فراگيران ترغيب و علاقه مند به يادگيري شوند و محتوا براي آن ها بيش از اندازه سهل يا دشوار نباشد.
اهداف پژوهش الف ) هدف کلي ــ تحليل محتواي کتاب فارسي سال ششم دبستان در جهت آموزش مهارت هاي زندگي بر اساس تکنيک ويليام رومي.