ملخص الجهاز:
ايران مقدمه در دنياي پرشتاب و متغير امروز با توجه به اينکه حساسيت مسائل اخلاقي در همه حرفه ها به يک اندازه نيست و از آن جا که محيط هاي آموزشي بالاخص دانشگاه ها وظيفه خطير آموزش و تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد به منظور پاسخ گويي به نيازهاي جامعه و کمک به توسعه همه جانبه کشور را به عهده داشته و در اين ميان اعضاي هيات علمي و اساتيد به عنوان ارکان اصلي دانشگاه ها نقش شايان توجهي در ايفاي رسالت آموزشي دانشگاه ها به عهده دارند و لذا اخلاق به طور عام و اخلاق حرفه اي به طور خاص يکي از مولفه هاي مهم در ارتقاي کيفيت آموزش و سطح علمي و تخصصي افراد محسوب ميشود.
برخي ضوابط دانشگاهي که مديران آموزش عالي بايد خود عامل به آن ها باشند و بر اجراي درست آن ها نظارت و همت گمارند، عبارتند از: ١٥٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و سوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * ــ تلاش براي شناسايي و رفع نيازها و مسائل مرتبط با فراگيران و مدرسان ــ تشويق و راهنمايي مدرسان و فراگيران در پيروي از قوانين و ارزش هاي دانشگاهي ــ احترام به استادان و دانشجويان در مقام انساني آن ها ــ حفظ ارتباط با فراگيران و مدرسان و تبعيض قايل نشدن بين آن ها در برخورداري از آموزش و تسهيلات يادگيري ــ ارزش گذاري مناسب به حقوق ، دستاوردها و نظرها و مشارکت هيات علمي در فرايند ياددهي و ــ يادگيري ــ حمايت و دفاع از استادان و دانشجوياني که مورد آزار، غرض ورزي، مزاحمت ، تهديد، تبعيض و اعمال ــ غير اخلاقي در ضمن آموزش ، يادگيري و ارزشيابي قرار ميگيرند ــ محرمانه تلقي کردن اطلاعات فردي و ارزشيابي دانشجويان (آراسته و جاهد١٣٩٠).