خلاصة:
براساس تصور فیلسوفان مسلمان از فاعل الهی، از واحد جز واحد صادر نمیشود. از لحاظ تاریخ فلسفه، این مسئله به بحث از اصل نخستین نزد پیشاسقراطیان برمیگردد. آنها برآنند از یک چیز، چیزها پدید میآید و آن را دربارۀ فاعلهای طبیعی به کار میبردند؛ اما فیلسوفان مسلمان براساس الهام از آموزههای فلوطین، قاعدۀ الواحد را از فلسفۀ شبه یونانی اخذ کردند و بدون آنکه برای قراردادن آن در زمرۀ مسائل فلسفی، ملاکی تعیین کنند، به فاعل الهی یعنی خداوند نسبت دادند. فیلسوفان مسلمان برای اثبات قاعدۀ الواحد براهینی نیز ارائه کردند که ازنظر نگارنده با برخی مباحث دیگر فلسفۀ اسلامی مثل عینیت صفات با ذات خداوند، ناسازگار و به لحاظ محتوایی درخور نقد است. در این مقاله با توجه به سیر تاریخی این بحث، ضمن بررسی چگونگی انتقال آن از بستر یونانی به فلسفۀ اسلامی، قاعدۀ الواحد ازمنظر فیلسوفان مسلمان نقد و بررسی شده است.
According to Muslim philosophers thought of the divine agent, issues from the One except one. It discusses the history of philosophy from the first principle to Pre-Socratic era. They hold that one thing, everything comes and used about natural agents. But Muslim philosophers inspired by the teachings of Plotinus, the”al-Wahid” principle of a pseudo-Greek philosophy adopted and it is without placing it among the philosophical issues, determining criteria, it is God's divine agent. Muslim philosophers to prove “al-Wahid” principle the argument presented which can be criticized. This article aims with regard to the historical development of this discussion; we review how it is from the Greek context to Islamic philosophy and criticism from the Muslim philosopher's viewpoint.
Introduction
The well-known principle of "al-Wahid la YosdarAnho Ella al-Wahid" in Islamic philosophy is one of the philosophical rules that have historically rooted in ancient Greece. In Greece, this rule can be considered the remains of Anaximander, and in the Islamic world it also begins with Farabi and turns into IbnSina's argument."al-Wahid" in the Islamic world is also one of the controversial rules in philosophy, which faced theologians'disbelief, and their reason was the limitation of the absolute power of excellence by this rule.This matter became so important that even those who agreed to this rule treated in a non-rational manner with opponents, some of whom would be referred. This is while the Greek scholars have discussedthe referral of diversities in the early principle of the One oral-Wahid in natural subjects.But Muslim scholars have spoken in real simple one, namely, the Divinity(Divine Agent), and have stated that nothing but an EffectorFirst Intellect, is not exerted from it.The provisions "al-Wahid" are that it does not arise from a single cause for more than one direct and indirect Effectbecause it is the one.This article seeks tocriticize the common view on the rule of al-Wahid by distinguishing between divine subjects and natural subjects andthat each one has its own rulings.In this paper, the historical course of this discussion in Greek and Pseudo-Greek philosophy and the Islamic world is discussed.
ملخص الجهاز:
این درحالی است که حکمای یونان در ارجاع کثرات به اصل واحد نخستین در فاعلهای طبیعی به بحث و نظر پرداختهاند؛ اما حکمای مسلمان در واحد بسیط حقیقی یعنی حق متعال (فاعل الهی) بحث کردهاند و معتقدند جز یک معلول، که همان عقل اول باشد، از او صادر نمیشود.
همچنین گویا برخی دیگر از حکمای اسلامی در انتساب این متن به ارسطو دچار تردید شده بودند؛ بهعنوان مثال، ابنسینا میگوید ما در کتاب خود الإنصاف که بر بیست و هشت هزار مسئله مشتمل است، اثولوجیا را نیز شرح کردیم؛ هرچند بر اثولوجیا جای طعن است7 (المباحثات، 1371: 375 )، اما ملاصدرا در اسفار اثولوجیا را به ارسطو نسبت میدهد8 (ملاصدرا، 1981، ج7: 33).
براساس این سخن ابنسینا ملاک تعمیم در قواعد فلسفی این است که آن قاعده باید از لواحق موجود بما هو موجود باشد؛ زیرا همانطور که او در مقاله اول الهیات شفا موضوع فلسفه را تبیین میکند (همان: 6-5) توضیح میدهد قواعد و مسائلی که در این علم بررسی شدهاند میباید از احوال و احکام آن موضوع باشند؛ البته نباید فراموش کرد منظور از فلسفه، فلسفۀ اولی یا همان مابعدالطبیعه است.
ارسطو در اول کتاب گاما این علم را تعریف میکند و میگوید این علم حصهای از عالم را بررسی نمیکند؛ بلکه موجود بما هو موجود را در کلیت خود مطالعه میکند (32-17 الف 1003، مابعدالطبیعه)؛ ولی همانطور که ذکر شد این قاعده در بستر یونانی دربارۀ عالم طبیعت صادق بود و حکمای مسلمان آن را به عالم مجرد سرایت دادند.