خلاصة:
توانایی نسبت دادن ادراکات ذهنی ای همچون باور، نیت، میل، وانمود کردن، دانش و از این قبیل به خود و دیگران و فهم این موضوع که ادراکات ذهنی دیگران می تواند با ادراکات ما و حتی با واقعیت متفاوت باشد، نظریه ذهن نامیده میشود. با توجه به ناتوانی شدید کودکان اتیستیک در رشد مهارتهای ارتباطی، پژوهش حاضر با هدف بررسی این فرضیه مطرح شد که آیا بین نظریه ذهن و زبان در این کودکان ارتباطی وجود دارد و اگر چنین ارتباطی وجود دارد، کدام یک از مولفههای زبانی قابلیت تبیین توانمندی در نظریه ذهن را دارند. به این منظور، 110 کودک اتیستیک 4 الی 16 ساله با استفاده از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (حسن زاده و مینایی، 1380) و تکالیف باور کاذب (ویمر و ورنر، 1983) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان دادند که بین توانمندی در درک دستوری، واژگان تصویری و واژگان شفاهی با توانایی در نظریه ذهن ارتباط وجود دارد.
Theory of mind is the ability to attribute mental states—belief, intent, desire, pretending, knowledge, etc.—to oneself and others and to understand that others have mental states that are different from one's own and also reality. Regarding the considerable impairment of communication abilities in children with autism, the present study addresses the relationship between Theory of Mind and language, as well as those components of language that explain the abilities involved in ToM, in these children. The subjects comprised 110 children with autism, aged 4 to 16, who were evaluated using the Persian version of The Test of Language Development (Hassanzadeh & Minaei, 2002) and False Belief Tasks (Wimmer& Perner, 1983). The results of analysis of data revealed significant impact of subtests of grammatical understanding, picture vocabulary and oral vocabulary on the Theory of Mind in autistic children.
ملخص الجهاز:
قابليت تبيين زبان در نظريه ذهن کودکان با اختلال طيف اتيسم Language as an Explanatory Factor for Theory of Mind in Children with Autism Spectrum Disorder کيانا تقيخان * Kiana Taghikhan سعيد حسن زاده ** Saeid Hassanzadeh سهيلا خداورديان *** Soheila Khodaverdian چکيده توانايي نسبت دادن ادراکات ذهنياي همچون باور، نيت ، ميل ، Theory of mind is the ability to attributeوانمود کردن ، دانش و از اين قبيل به خود و ديگران و فهم ,mental states—belief, intent, desireاين موضوع که ادراکات ذهني ديگران ميتواند با ادراکات ما to oneself and—pretending, knowledge, etc.
Regarding the considerableارتباطي، پژوهش حاضر با هدف بررسي اين فرضيه مطرح شد impairment of communication abilities inchildren with autism, the present study که آيا بين نظريه ذهن و زبان در اين کودکان ارتباطي وجود addresses the relationship between Theory ofدارد و اگر چنين ارتباطي وجود دارد، کدام يک از مؤلفه هاي Mind and language, as well as thoseزباني قابليت تبيين توانمندي در نظريه ذهن را دارند.
منظور ١١٠ کودک اتيستيک ٤ الي ١٦ ساله با استفاده از children with ١١٠ The subjects comprisedنسخه فارسي آزمون رشد زبان (حسن زاده و مينايي، ١٣٨٠) و who were evaluated ,١٦ to ٤ autism, agedusing the Persian version of The Test of تکاليف باور کاذب (ويمر و ورنر، ١٩٨٣) مورد بررسي قرار & Hassanzadeh)Language Development گرفتند.
نحو در واقع همان توانايي ترتيب بندي واژگان در جملات است (دويليه 1 Autism 2 American Psychiatric Association 3 mental states 4 Theory of Mind(ToM) 5 Premack & Woodruff 6 Baron-Cohen 7 false belief tasks و همکاران ،٢٠٠٣).