خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی وضعیت مقالات و پایان نامه های علم اطلاعات و دانش شناسی به منظور دستیابی به اولویت های پژوهش است.
روش: این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای انجام گرفت. در مجموع 77 مقاله و 16 پایان نامه بازیابی شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش به شیوه ی توصیفی و با تامل بر رویکردها و گونه های مختلف مطالعات صورت گرفته در این زمینه و دسته بندی آن ها انجام گرفته است.
یافته ها و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که در هر زمان بسته به شرایط مختلف، گرایش های پژوهشی در رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی تغییر کرده اند. بررسی گرایش های موضوعی این پژوهش ها بیانگر پراکندگی موضوعی پژوهش های این حوزه در بازه ی زمانی مختلف بوده است که این امر حاکی از آن است که انتخاب موضوعات پژوهش ها غالبا بر اساس نیاز یا مشکلات این رشته نبوده است.
اصالت/ ارزش: برنامه ریزی در زمینه ی پژوهش به منظور هدفمند کردن موضوعات پژوهش ها، مستلزم شناسایی اولویت های پژوهشی علم اطلاعات و دانش شناسی است. نتایج این پژوهش به روشن شدن نیازها و اولویت های پژوهشی رشته کمک می کند.
Purpose: the purpose of the present study is to investigate and analyze papers and theses adopted in field of knowledge and information science to assess research subjects in this field to achieve research priorities.
Method: this study has been adopted using review and library methods. Totally، 77 papers and 15 theses have been reviewed and analyzed.
Results and conclusion: obtained results from the study indicate that in any time، depending on different conditions، research orientations in field of knowledge and information science have been changed. Assessment of subject orientations of these studies indicate subject dispersion of studies in this field during different periods and this can demonstrate that choosing subjects of studies has not been mostly based on needs or problems of this field.
Originality/ value: planning in field of research for purpose of systemizing research subjects is depended on identification of research priorities of knowledge and information science. Obtained results from the study helps clearing needs and priorities of research.