خلاصة:
هدف این مقاله بررسی رابطه بین سلامت روان و احساس حقارت با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر بوده است . برای این منظور ابزار جمع آوری اطلاعات ، شامل پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (١٩٨٨) با
٢٨ سوال ، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (١٩٦٥) با ٣٠ سوال و پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبویتس (١٩٨٧) با ٢٤ سوال است . پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سلامت عمومی، عزت نفس و اضطراب اجتماعی به ترتیب ٠/٩٣، ٠/٨٤ و ٠/٨٢ محاسبه شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر١٥٨٠ نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه در سال تحصیلی ١٣٩٤-١٣٩٥ بود که تعداد
٣٢٠ نفر از آنها به روش خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است که رابطه بین متغیرها را از طریق ضریب همبستگی تعیین کرده است . تجزیه و تحلیل داده ها، با روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد و نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، نشان دهنده تایید تمام فرضیه ها میباشد. به منظور بررسی رابطه بین سلامت روان با احساس حقارت و اضطراب اجتماعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که ضریب همبستگی سلامت روان با اضطراب اجتماعی (٠/٢٩٢)، ضریب همبستگی سلامت روان با احساس حقارت (٠/١٧) در سطح معنی داری (٠/٠١) معنی دار میباشد. در مجموع نتایج حاکی از این است که متغیرهای سلامت روان و احساس حقارت به میزان ٥٦ درصد اضطراب اجتماعی دانش آموزان را تبیین میکنند و ٤٤ درصد از واریانس اضطراب اجتماعی توسط متغیرهایی خارج از موضوع این پژوهش قابل تبیین میباشد.