خلاصة:
مقدمه : پژوهش حاضر بـا هـدف مطالعـه ی رابطـه ی کمـال گرایـی و اضـطراب امتحـان در دانـش آمـوزان مقطـع سـوم دبیرستان در شهر تبریز انجام یافته است .
روش : جامعه ی آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان مقطع سـوم دبیرسـتان شـهر تبریـ در رشـته هـای علـوم انسـانی، تجربی و ریاضی تشکیل میدادند و نمونه ی پژوهش شـام ١٦٨ نفـراز دانـش آمـوزان مقطـع سـوم دبیرسـتان بودنـد کـه به وسیله ی نمونه گیـری تصـادفی خوشـه ای انتخـاب شـدند. جهـت جمـع آوری اطلاعـات از آزمـون اضـطراب امتحـان اشپیلبرگر و مقیاس چندبعدی کمال گرایی استفاده شد و برای تحلیـل داده هـا، آزمـون معنـیداری ضـریب همبسـتگی و تحلیل رگرسیون چندگانه هم زمان مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج : نتایج نشان داد که کمال گرایی و ابعاد آن با اضطراب امتحان رابطـه ی مثبـت معنـادار دارنـد. همچنـین نتایج رگرسیون هم زمان نیز بیانگر این بود که از میان ابعاد سه گانه ی کمال گرایی، بعد جامعه مـدار بـه شـکل معناداری اضطراب امتحان دانش آموزان را پیش بینی میکند؛ نتایج آزمون تـی مسـتقل نشـان داد کـه بـین دو گروه مورد مطالعه (دختر و پسر) در متغیر اضطراب امتحان به احتمال ٩٥ درصد تفـاوت معنـادار وجـود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات اضطراب امتحان دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر بیشتر میباشد.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر مـیتواننـد، راهگشـای تحقیقـات بیشـتر، در خصـوص بررسـ نقـش سازه های شخصیتی بر اضطراب امتحان دانش آموزان در آینده باشند.
The present study aimed to predict high school students ʼ Test Anxiety based on Perfectionism dimensions. The population of the study included junior high school students of humanistic sciences, science and mathematics in Tabriz. The sample consisted of 168 people who were selected by cluster random sampling method. The Spiel berger Anxiety Test and the Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) were administered. Correlation test and regression analysis were used for analyzing data .The results indicated there was significant positive relationship between perfectionism and test anxiety. The study also showed that, the dimensions of perfectionism (Self- oriented, Other-oriented, Socially- oriented) have positive significant relationship with test anxiety. The results of the regression analysis indicated that from three dimensions of perfectionism, the socially- oriented dimension predicts the test anxiety in students. The results of the independent t test showed that there was significant difference between two groups (girls and boys) in test anxiety. The mean of test anxiety in girls was more than boys. The findings can be helpful for researchers in studying and exploring the influential role of personality factors on students’ test anxiety.