خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اخلاق کاری معلمان بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر
بجنورد میباشد. پژوهش حاضر از نظرهدف کاربردی وازنظرشیوه اجرا توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی
میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد ۱۳۰۰ نفر
تشکیل میدادند. با توجه به جدول نمونهگیری مورگان - کرجسی(۱۹۷۲) ۲۹۷ به روش نمونهگیری
تصادفی ساده انتخاب شدند برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جهت سنجش
اخلاق کاری از پرسشنامه گریگوری» سیء پتی در سال (۱۹۹۰)» پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی
هرمنس (۱۳۷۷) برای سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده شده که روایی محتوا هر دو
پرسشنامه توسط محققین و اساتید مدیریت مورد تایید قرار گرفته و پایایی هر دو پرسشنامه در تحقیق حاضر
به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه به ترتیب ۰/۷۵۱ و ۰/۷۹۸ بدست آمد. جهت
تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از رگرسیون خطی به کمک نرم افزار 8088 نسخه ۱۸ استفاده
شده است. نتایج نشان داد که میان اخلاق کاری و موفقیت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود
دارد.
ملخص الجهاز:
فرضيه اصلي به بررسي رابطه بين اخلاق کاري معلمان و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي ميپردازد اين فرضيه با استفاده از آزمون رگرسيون خطي مورد آزمون قرار گرفته است .
نتايج حاصل از اين بررسي در جدول ٣ نشان داده شده است جدول ٣: نتايج حاصل از آزمون رگرسيون خطي براي فرضيه اصلي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه ضريب تعيين بدست آمده براي فرضيه اصلي تحقيق که مقدار آن ٠/٢٩٦ و معناداري ٠/٠٠٠، بدست آمد نشان داد بين اخلاق کاري معلمان و موفقيت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد.
جدول ٥: نتايج حاصل از آزمون همبستگي براي فرضيه سوم (به تصویر صفحه رجوع شود) نقش اخلاق کاري معلمان بر موفقيت تحصيلي دانش آموزان شهر بجنورد/ ٣٣ با توجه ضريب تعيين بدست آمده ٠/١٦٥ و معناداري ٠/٠٠١، رابطه بين پشتکار و جديت در کار معلمان و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي تاييد مي گردد به عبارتي بين پشتکار و جديت در کار با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد فرضيه فرعي سوم به بررسي رابطه بين روابط سالم و انساني در محل کار معلمان و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي ميپردازد اين فرضيه با استفاده از آزمون رگرسيون خطي مورد آزمون قرار گرفته است .
آزمون فرضيه فرعي چهارم : فرضيه فرعي چهارم به بررسي رابطه بين روح جمعي و مشارکت در کار معلمان و موفقيت تحصيلي دانش آموزان مدارس ابتدايي ميپردازد اين فرضيه با استفاده از آزمون رگرسيون خطي مورد آزمون قرار گرفته است .