خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش تصویرسازی ذهنی بر بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهر تهران انجام گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه گواه ٩٤- بود. شرکت کنندگان ٣٢ دانش آموز پایه ششم ( ١٦ نفر گواه و ١٦ نفر آزمایش) در سال تحصیلی ٩٥ بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهی انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش تصویرسازی در کلاس درس زبان انگلیسی در طی ٦ جلسه (هر جلسه ٤٥ دقیقه وبه مدت ٢ هفته) قرار گرفتند، درحالیکه گروه گواه تحت آموزش به روش رایج قرار گرفتند. به منظور بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی از یک آزمون درک مطلب محقق ساخته در فرم های موازی به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با مدل تحلیل کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش تصویرسازی ذهنی گروهی بر بهبود پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلسی دانشآموزان موثر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش تصویرسازی ذهنی بر ارتقای پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پایه ششم تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
تاثير روش تصويرسازي ذهني بر ميزان پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران دکتر کامبيز پوشنه ١.
com چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تأثير آموزش تصويرسازي ذهني بر بهبود پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران انجام گرفت .
Paivio تاثير روش تصويرسازي ذهني بر ميزان پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران / ١٠٥ همچين بر نقشي که تصويرسازي دردرک متن ايفا مي کند، تاکيد دارد (پاويو، ١٩٧٩).
گروه آزمايش با روش تصويرسازي آموزش لازم را در ٦ جلسه ٤٥ دقيقه اي هرهفته تاثير روش تصويرسازي ذهني بر ميزان پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران / ١٠٧ سه بار دريافت کردند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١: ميانگين نمرات زبان انگليسي در دو گروه آزمايش و کنترل در مراحل ترم اول و ترم آخر تاثير روش تصويرسازي ذهني بر ميزان پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران / ١٠٩ به منظور بررسي تاثير برنامه آموزشي تصوير سازي ذهني در دانش آموزان ، براي ثابت نگه داشتن اثر نمرات نمره ترم اول زبان انگليسي (نمره ترم اول ) در دو گروه آزمايش و گواه و مقايسه نمرات ترم آخر (نمره امتحان پايان ترم ) از آزمون آماري تحليل کواريانس استفاده شد.
يافته هاي حاصل از تحليل کواريانس نشان داد که روش تدريس مبتني بر تصوير سازي ذهني بر پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم تأثير مطلوبي دارد.
The Relationship between Mental Imagery, Creative Thinking and Academic Achievement of Tenth تاثير روش تصويرسازي ذهني بر ميزان پيشرفت تحصيلي درس زبان انگليسي دانش آموزان پايه ششم شهر تهران / ١١٣ Grade Students in Physics.