خلاصة:
هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش پذیرش _ تعهد بر بهزیستی روانشناختی، هیجانی و رضایت زناشویی زوجین در معرض طلاق است. روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری کلیه متقاضیان (زن یا مرد) مراجعه کننده به دادگاه های شهر اردبیل می باشد که از فروردین 93 لغایت شهریور 93 به منظور انجام طلاق به یکی از شعب دادگاه های شهر اردبیل مراجعه کردند. حجم نمونه این پژوهش40 نفر (20 نفر برای هر گروه) که به شیوه در دسترس انتخاب شد و آنها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس بهزیستی هیجانی، مقیاس بهزیستی روانشناختی و پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ استفاده شد. برای تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش پذیرش- تعهد بر بهبود بهزیستی روان شناختی، هیجانی و رضایت زناشویی موثر است. بطور کلی، آموزش پذیرش تعهد بجای نادیده گرفتن هیجانات و تجارب درونی، برعکس، با گرایش دادن فرد به سوی آگاه شدن از احساسات، تجارب درونی و هیجانی و پذیرش آنها و استفاده بجا و متناسب از آنها، با خود و تجارب درونی اش و در نتیجه با موقعیت ها و تعاملاتش ارتباط مناسبی برقرار کند و با نگاهی تازه آنها را تجربه کند. این موضوع می تواند باعث احساس فاعلی بهزیستی هیجانی و روانشناختی و نهایتا موجب افزایش رضایت ارتباطی زناشویی فرد شود.
The purpose of this present study is the effectiveness of acceptance/commitment training on psychological well-being، emotional and marital satisfaction .The method of this experimental study is pretest-posttest with the control group. Population was the all of the applicants (male or female) as the ones who referred to the city branches Court from April 2014 to September 2014 in Ardabil in order to divorce. 40 patients (20 patients per group) were selected by the available method and they were replaced randomly in both experimental and control group. Data were collected by emotional well-being scale، psychological well-being scale and Enrich Marital Satisfaction Questionnaires. For analyzing the data، we used multivariate ANCOVA (MANCOVA). The results of this study showed that acceptance/commitment training on psychological، emotional well-being and marital satisfaction is effective .In general، individual goes towards the awareness of feelings، inner experiences and accepting them and the suitable using of them by acceptance/commitment training instead of ignoring emotions and individual experiences. This study can create subjective (psychological) emotional well-being and consequently it causes to increase marital satisfaction.
ملخص الجهاز:
لی، چون، ادگار، لایزنر و چاگنو 5 (2006) در مطالعهای به این نتیجه دست یافتند که زوجینی که آموزش مبتنی بر پذیرش دریافت کرده بودند از هیجانات مثبت و شایستگی Hayes, Bissett, Korn, Zettle, Rosenfarb, Cooper & et al Roemer & Orsillo Greaves & Farbus Baggerl & Parker Lee, Cohen, Edgar, Laizner & Gagnon اجتماعی بالاتری نسبت به همتایان خود در گروه کنترل خود برخوردار بودند.
در پژوهش حاضر جهت جمعآوری دادهها از ابزارهای زیر استفاده شده است: 1_ پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف: این پرسشنامه توسط ریف در سال (1989) در مرکز علوم پزشکی دانشگاه ویسکانسین ساخته شد و در سال (2002) مورد Christensen, Atkins, Berns , Wheeler, Baucom & Simpson تجدیدنظر قرار گرفته است (هوسر و همکاران، 2005).
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس مؤلفههای بهزیستی روان شناختی در گروه آزمایش و کنترل به تصویر صفحه مراجعه شودهمانطور که در جدول 1 مشاهده میگردد با کنترل اثرات پیش آزمون، فرضیه شماره یک « آموزش پذیرش / تعهد بر بهبود بهزیستی روانشناختی زوجین در معرض طلاق موثر است » در سطح (01/0 ≥ P) مورد تایید قرار گرفت.
نتایج آزمون تحلیل کوواریانس مؤلفههای رضایت زناشویی در گروه آزمایش و کنترل به تصویر صفحه مراجعه شودهمان طور که در جدول 3 مشاهده میگردد با کنترل اثرات پیش آزمون، فرضیه شماره سه « آموزش پذیرش / تعهد بر بهبود رضایت زناشویی زوجین در معرض طلاق موثر است » در سطح (01/0 ≥ P) مورد تایید قرار گرفت.