خلاصة:
فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی به دلیل پرمایگی محتوایی و تعلق تاریخی به سرزمین تمدنی اسلام، از جلوه های مهم و برجسته در بازتولید قدرت نرم به شمار می آید. ژرفای درونی فرهنگ و هنر اسلامی که در گذار تاریخی خود به تولید علم پرداخته است، توانسته است گهواره ای از تمدن را در سده های نخستین و میانی اسلام مدیریت کند. با از میان رفتن ارزش های نهادی فرهنگ و هنر که با علم و شکوفایی رابطه مستقیمی دارند، دوران فرو رفت علمی در ایران آغاز شد و باوجود گذار چندین سده، کامیابی چشمگیری در مقیاس جهانی به دست نیامده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، کوشیده است تا جایگاه فرهنگ و هنر به عنوان دانش درونی و معنوی را در افزایش قدرت نرم ایران بررسی کند. بدین منظور، به کاوش اسناد بالادستی کشور، ازجمله سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه پرداخته شده است. نتایج پژوهش، نشان می دهد که جایگاه فرهنگ و هنر در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران به دلیل توجه بیشتر به امور عینی و صنعتی، چندان رضایت بخش نیست.
Iranian -Islamic art and culture due to the high content and historical attachment to the land of Islamic civilization is an important manifestation of reproduction in soft power. Deep inside Islamic culture and art in its historical transition to the production of science had been able to manage this civilization in the first centuries of Islam.
With the disappearance of core values of culture and art that have a direct relationship with the flourishing of science، scientific decline began in Iran and despite the passing centuries، significant success has not been made in this area on a global scale.
Descriptive and analytical study has tried to place of culture and art as intrinsic and spiritual knowledge to increase Iran’s soft power. For this purpose، Main Documents such as Document of Future Perspective and the Fifth Development Plan have been studied. The results show that the place of culture and art in Main Documents of Islamic republic of Iran due to more attention to industrial issues is not satisfactory.
ملخص الجهاز:
ب ) ١٠ کشور با بیشترین تعداد دانشجو (٢٠١٠) Source: UNESCO رده نام کشور تعداد دانشجو رده جهانی نام کشور تعداد دانشجو جهانی اول چین ١٠٠/٦٣١/٩٢٥ نفر دانشجو ششم روسیه ١٥٥ /٤٣٣/ ١٢ نفر دانشجو (٤٨% دانشجوی زن ) (٤٩% دانشجوی زن ) دوم هند با ٨٩/٤٦١/٧٩٤ نفر دانشجو هفتم مکزیک با ٥٦٤/٤٠٤/ ١٠ نفر دانشجو (٤٣% دانشجوی زن ) (٥١% دانشجوی زن ) سوم برزیل با ٢٥/١٢٧/٥٠٣ نفر دانشجو هشتم بنگلادش ٧٦٠ /١٠/٣٥٤ نفر دانشجو (٥٢% دانشجوی زن ) (٥٠% دانشجوی زن ) با چهارم ایالات متحده با ٢٤/٤٣١/٩٣٤ نفر دانشجو نهم ایران با ٩/٩٤٢/٢٠١ نفر دانشجو آمریکا (٤٩% دانشجوی زن ) (٥٠% دانشجوی زن ) پنجم اندونزی با ١٥/٩٩٣/١٨٧ نفر دانشجو دهم ویتنام با ٩٣٩/٣١٩/ ٩ نفر دانشجو (٤٩% دانشجوی زن ) (٤٩% دانشجوی زن ) در ارتباط با جدول فوق باید اشاره کرد با توجه به الزام ایران در سند چشم انداز ٢٠ ساله و برنامه پنجم توسعه ، ایران باید بتوانـد در تمام ابعاد با استفاده از علم و دانش به مقام اول منطقه ارتقا یابد و لذا ایران با داشتن ٢٠١ ‚ ٩٤٢‚ ٩ نفر دانشجو در بین ١٠ کشور با بالاترین آمار دانشجو در جهان یکی از برگ خریدهای قدرت نرم برای دستیابی به مقام اول منطقه را در آتیه خواهد داشـت .