خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تبیین ابعاد و مولفه های بیداری اسلامی و تحلیل جایگاه آن در کتاب های درسی تاریخ دوره دوم متوسطه ایران صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب می گردد. جامعه پژوهشی، شامل دو بخش؛ متون مرتبط با ابعاد و مولفه های بیداری اسلامی و 4 عنوان کتاب درسی تاریخ دوره دوم متوسطه (تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ شناسی) چاپ شده در سال تحصیلی 95-1394 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری مورد تحلیل واقع شده است. ابزارهای اندازه گیری، فرم فیش برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است. داده های اسنادی به شیوه کیفی و داده های تحلیل محتوی با استفاده از شاخص های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته اند. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی بیداری اسلامی را می توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در 3 بعد و 48 مولفه تدوین نمود. 2. در مجموع کتاب های درسی تاریخ دوره دوم متوسطه 2656 مرتبه به ابعاد و مولفه های بیداری اسلامی، توجه کرده بودند که میزان فراوانی و درصد آن در کتاب های تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ شناسی به ترتیب 357 (4/ 13 %)، 740 (9/ 27 %)، 1342 (5/ 50 %)، 217 (2/ 8 %) می باشد. 3. همچنین در بین ابعاد مورد بررسی بعد شناختی با میزان بار اطلاعاتی 907/0 و ضریب اهمیت 359/ 0 بیش ترین و بعد عملکردی با میزان بار اطلاعاتی 789/ 0 و ضریب اهمیت 312/ 0 کم ترین توجه را به خود اختصاص داده اند.
This study aimed to analyze the dimensions and elements of Islamic awakening and its place in the history books of second class high school of Iran. Descriptive research methods، including document analysis and content analysis and its approach is also considered as a functional approach in this study. The study population consisted of two parts; texts related to different dimensions of Islamic awakening and 4 school history textbook second class of high school (Iran and world history 1 and 2، the contemporary history of Iran and historian)، which will be published in the academic year 95-1394 due to the nature and limitations of the research community، regardless of the sampling and analysis of the entire population is located. Measuring devices، as well as inventory taking notes form content analysis was designed. Documents، data quality and data content analysis method using descriptive indicators have been examined in the process of Shannon entropy analysis. The major findings of this study indicate that: 1- Based on the conceptual framework of Islamic awakening in 3 dimensions and 48 factors related documents formulated. 2- A total of 2656 secondary school history textbooks references to the different dimensions of the Islamic awakening، concerned that the frequency and percentage Iran and world history books 1 and 2، respectively 357 modern Iranian history and the historian (4/13 %)، 740 (27.9%)، 1342 (5/50%)، 217 (2.8%) . 3- Also in the aspect of study cognitive dimension with the information once 907/0 and 359/0 most important factor and performance with the load factor of about 789/0 and 312/0 important to have the least attention.