خلاصة:
یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکت ها ی توزیع،، طراحی مکان های دپو و مسیریابی وسایل نقلیه وبهینه سازی شبکه تامین است. در این پژوهش به مکا ن یابی ادارات پست و مسیریابی مرسوله های پستی پرداختهشده است. یک مساله مکا ن یابی مسیریابی دو هدفه توسعه داده شده است. به منظور تطبیق مدل با -واقعیتت عدادی از محدودیت دنیای واقعی از جمله زما ن محدود برای ارسال در نظر گرفته شده اند. یک روش حلمناسب با استفاده از برنامه ریزی آرمانی اصلاح شده برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. مدلپیشنهادی و روش حل در مطالعه موردی ادارات پست شهر تهرانبکارگیری شده اند. نتایج مدل پیشنهادی باوضعیت جاری ادارات پست مقایسه شده اند و مشخص شده است که مدل پیشنهادی در مورد زمان و هزینهانجام عملیات پستی صرفه جویی های قابل توجهی را ارائه می دهد. مدل پیشنهادی را می توان در مورد سایرخدمات شهری مانند مکا ن یابی سطل های جمع آوری زباله ها و مسیریابی ماشین های جمع آوری متناسب سازیو بکارگیری نمود. همچنین می توا ن سایر پارامترهای مورد توجه در برنامه ریزی شهری را به صورت عدمقطعیت در مدل دخیل کرد. همچنین می توا ن مساله را برای کل کشور ایرا ن توسعه داد و با توجه به بزرگ شدن سایز مسئله می توان از روش های فراابتکاری برای حل مدل استفاده نمود.
One of the most important problems facing distribution companies is to find the best locations for depots and also proper routes for transportation vehicles in order to optimize their supply network. This study aims to examine the problem of location-routing for post offices in Tehran. To achieve this, a bi-objective location-routing problem is proposed. In order to make the problem more realistic, time constraints are taken into account. A suitable solution procedure on the basis of customized goal programming is developed to solve the proposed model. The proposed model and solution procedure are applied in post offices in Tehran, Iran. The results of proposed model show considerable savings in time and cost of planning in comparison with the current planning in the case. The proposed model can be applied in other cases such as location of garbage bins in city and routing of collecting vehicles. Other significant parameters in urban planning can be considered as uncertainty in this model in the future research. This model can be customized for whole of Iran and therefore, meta-heuristic methods can be used to solve the instances in large scale.
ملخص الجهاز:
برنامه ریزی مکان یابی ادارات پست و مسیریابی مرسولههای پستی در شهر تهران محمدحسین طهماسبی،* کاوه خلیلی دامغانی،**وحیدرضا قضاوتی*** تاریخ دریافت:24/10/94 تاریخ پذیرش:18/8/96 چکيده یکی از مهمترین مسائل پیش روی شرکتهای توزیع ، طراحی مکانهای دپو و مسیریابی وسایل نقلیه و بهینه سازی شبکه تامین است.
کلمات کلیدی : مساله مکان یابی-مسیریابی ، برنامه ریزی دو هدفه ، برنامه ریزی آرمانی ، پست شهر تهران مقدمه مساله مکان یابی مسیریابی در واقعیت کاربردهای فراوانی دارد که یکی از کاربردهای آن در سیستمهای توزیع پستی می باشد در واقع در این شبکهها باید تسهیلاتی را برای پخش و تقسیم به زیر مکانها و مشتریان مکان یابی شود و بعد مسیر یابی مناسب برای تحویل و یا گرفتن مرسولات داشته باشند.
در واقع اگر یک مکان یابی مناسب برای ادارات پست داشته باشیم ، مسیریابی برای ارسال مرسولات بهینه تر می شود و پارامترهایی نظیر محدودیت زمانی، نوع وسیله نقلیه، ترافیک، نوع درخواست خدمات پستی از طرف مشتری و ...
روش حل پیشنهادی برای مساله مکانیابی-مسیریابی در این بخش روش برنامه ریزی آرمانی با مقداری متناسب سازی برای حل مساله پیشنهادشده مکان یابی ادارات پست و مسیریابی مرسولههای پستی پیشنهاد می شود.
مطالعه موردی این تحقیق برنامه ریزی مکان یابی ادارات پست شهر تهران و مسیریابی مرسولههای پستی می باشد.
با توجه به نتایج بدست آمده از مدل پیشنهادی مشخص می شود که می توان برنامه ریزی مکان یابی ادارات جدید پست و مسیریابی مرسولههای پستی توسط وسایل نقلیه را با استفاده از امکانات موجود به شیوه ای مناسب تر که هزینههای کل کمتر و زمان ارائه خدمات کوتاهتری را داشته باشد انجام داد.