خلاصة:
از عصر شیخ مفید (م ۴۱۳) تا محقق حلی (م ۶۷۶) ما شاهد حاکمیت رویکردی در درون گفتمان امامیه هستیم که با عدم پذیرش اخبار آحاد، به اخبار متواتر و محفوف به قرائن بسنده می کند. در این بین شیخ طوسی نه تنها در کتاب «العده فی اصول الفقه» اخبار آحاد را حجت دانسته، بلکه در این زمینه ادعای اجماع هم کرده است، ادعایی که در تضاد با اجماع ادعایی سیدمرتضی قرار داد. برای رفع این تناقض، الگوهای متعددی از جانب علمای امامیه ارائه شده است. نگاهی اجمالی به مجموعه آثار شیخ طوسی نشان می دهد که وی نیز به اجماع ادعایی خود پایبند نبوده و در اکثر آثار خویش قول به عدم حجیت اخبار آحاد را برگزیده است. شواهدی از این دست، حکایت از این دارند که به جای تاویل گفتار سیدمرتضی، باید به تبیینی نو از نظریه شیخ طوسی درباره نحوه مواجهه با اخبار آحاد روی آورد. به نظر می رسد طوسی نیز درون گفتمان مفید و مرتضی قرار دارد، از آنجا که رویکرد استادان وی منجر به کنارگذاشتن بخش عظیمی از سنت و در نتیجه روی آوردن به حکم عقل و اصول عملیه می شد، وی قرائتی جدید از «مکتب اصالت قرائن» (مکتب مفید و مرتضی) ارائه داده تا با تکیه بر آن در پذیرش روایات توسعه ای ایجاد کند.
From the age of Shaykh Mufīd (d. 413) up to Muḥaqqiq Ḥillī (d. 676)، we have witnessed an approach within the Imāmiyya discourse، which، by non-acceptance of traditions narrated by a single sources (āḥād)، suffices with traditions narrated by several sources (mutawātir) and wrapped in evidences. In the meantime، Shakh Ṭūsī has not only considered as valid the āḥād traditions in his book، Al-‘Udda fī Uṣūl al-Fiqh، but has also claimed consensus in this respect، a claim that is in contradiction to the consensus claimed by Sayyid Murtaḍā. To resolve this contradiction various patterns have been presented by the Imāmiyya scholars. A brief look at the collected works of Shaykh Ṭūsī indicates that he too has not been committed to his claimed consensus and has preferred the view of invalidity of the āḥād traditions in most of his works. Such evidences suggest that instead of interpreting the discourse of Sayyid Murtaḍā، one should turn to a new explanation of Shaykh Ṭūsī’s view about the way to encounter āḥād traditions. It seems that Ṭūsī is also within discourse of Mufīd and Murtaḍā. Since his masters’ approach would result in putting aside a great part of the sunna and therefore turning to the verdict of intellect and scholarly principles، he has presented a new version of “principality of evidences school” (Mufīd’s and Murtaḍā’s school) so that by relying on it to make some development in accepting traditions.