خلاصة:
بدون تردید مسـئله مهـدویت از مسـائل مهـم اعتقـادی مسـلمانان بـوده کـه در طول تاریخ مورد توجه علما و محدثین قرار گرفته است. لذا پرداختن به چنین مســرله ای کــه در ســاختار معرفتــی و اعتقــادی مســلمانان تــاثیر عمیقــی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سوی دیگر تحقیر در چنین موضـوعی در صـحاح سـته کـه مهم تـرین منـابع دینــی اهل ســنت می باشــد اهمیــت مســرله را مضــاع می کنــد. بــرخلاف تصــور برخـــی کـــه گمـــان کرده انـــد در صـــحیحین (صـــحیح بخـــاری و مســـلم) هـــیچ اشاره ای به این مطل نشـده اسـت، نگارنـده بـر ایـن عقیـده اسـت کـه مسـرله مهدویت از جهات گوناگون در صحاح سته و نیز صحیح بخاری و مسلم مـورد توجه واقع شده است. در صحاح سـته بـه حـدیث معرفـت و نیـز روایـت دوازده خلیفــه پرداختــه شــده و نیــز بــه برخــی از موضــوعات ماننــد نــزول عیســی علیه السلام در آخرالزمان و اقتدا به امام مهدی (عج) و ظهور سفیانی و خس بیداء و... تصریح شده است. این مقاله سعی کـرده بـه روش تحلیلـی و بـا نگـاه تطبیقـی تقریبـی این موارد را بازنمایی کند و هیچ دخل و تصرفی در داوری نداشته باشد تا حق مطلب ادا شده و نزد محققان مقبول افتد.
ملخص الجهاز:
"1 مسلم در صحیح خود از زید بن ارقم نقل میکند که رسول خدا( در کنار برکه آبی به نام خم بین مکه و مدینه برای جمعیت حاضر خطبهای خواند و در ضمن خطبه از نزدیک شدن مرگ خود صحبت کرد و بعد فرمود: مرحوم میر حامد حسین هندی در کتاب عبقات الانوار که در باب امامت ائمه اطهار (ع) تدوین کرده تنها در دو جلد آن یعنی به میزان 944 صفحه فقط به این حدیث ثقلین پرداخته است و سهم عمدهای از روایات این مسئله، مربوط به منابع اهل سنت بوده نشان از اهمیت و جایگاه این حدیث در نزد اهل سنت است.
(ترمذی، 1403ق: ج2، ح2232 و 4231) ابیداود در سنن خود حدیث دیگری از امام علی( نقل کرده که پیامبر( فرمود: لو لم یبق الدهر الایوم لبعث الله رجلا من اهلبیتی یملأها عدلا کما ملئت جورا؛ (ابی داود، 1410ق: ج2، 310) اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند خداوند یکی از اهلبیت مرا خواهد فرستاد که زمین را پر از عدل و داد کند همانگونه که از ستم پر شده است.
در صحیح بخاری در باب ظهور الفتن و نیز در صحیح مسلم (نیشابوری، بیتا: ج8، 168) و در سنن ابیداود (ابی داود، 1410ق: ج2، ح4278) و در سنن ابنماجه (ابن ماجه، بیتا: ج2، ح4050) و در سنن ترمذی (ترمذی، 1403ق: ج3، ح2301) و نیز در سنن نسائی (نسائی، بیتا: ج4، 252) یعنی در تمام صحاح سته با احادیث متعددی با همین مضامین مواجه میشویم که تماما دلالت دارد بر اینکه آخرالزمان ظلم و فساد و فتنه به حدی بالا میگیرد که زندگی را بر مردم سخت کرده و حفظ دین سختتر از همیشه خواهد بود و همگی انتظار فرجی را دنبال میکنند که پایاندهنده همه این تیرگیها و ستمها باشد."