خلاصة:
در پژوهش حاضر، شعر نوجوان و دیدگاه های مرممی که در تکامل و بهبود آن موثرند و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، بررسی شده اند. در بررسی این گونه ی شعری. سه جلوه ی پراهمیت شعر نوجوان که تاکنون نادید. گرفته شد. و به آن پرداخته نشد.، بیان شده اند. این سه جنبه که نقش بسیار مهمی در شناخت و ایجاد شعرهای قوی و مانا دارند. محبارتند از: مخاطب شناسی شعر، تغکیک شعر نوجوان از شعرساده و فقدان نظریه. یافته های پژوهش نشان می دهند که مخاطب شناسی در انواع شعر نقش مهمی دارد، مرز شعر کودک از نوجوان تغکیک شده و به تبع آن، ویژگی های شعری این دو گرو. متفاوت است. هم چنین مشخص شد که در شعر نوجوان، تاکنون نظریه ی محکم و پشتوانه ی استواری اراثه نشده است. با این حال مبحث مخاطب شناسی و تفکیک شعر ساده از شعر نوجوان، می تواند در سایه ی نظریه، در ابعاد وسیع تری ~ شود. مقل مه
ملخص الجهاز:
"یافته های پژوهش نشان می دهند که مخاطب شناسی در انواع شعر نقش مهمی دارد، مرز شعر کودک از نوجوان تغکیک شده و به تبع آن، ویژگی های شعری این دو گرو.
هرچند مقوله ی ادبیات کودک و نوجوان به دلیل نوپابی آن نسبت به سایر عرصه های ادبیات، کم تر مورد توجه قرار گرفته است، اما در سال های اخیر شاهد پژوهش ها و نقدهای ارزشمندی در حوزه ی این گونه ی ادبی بوده ایم.
اما این سوال ~ می شود که آیا این مقوله در معنی خاصی که برای شعر کودک به کار می رود، می گنجد و ناظر به ویژگی های خاصی از مخاطب و نیاز او به گونه ای خاص از شعر است که باید متناسب با او سروده شود و یا ناظر به شعرهابی است که نوجوانان می پسندند؟ پیش از هر سخنی باید به این نکته اشاره کرد که بنا بر پژوهش های سیدآبادی، مغهوم ((شعر نوجوان)).
در این پژوهش، برای شناسابی مفهوم شعر نوجوان و برخی ویژگی های این عرصه که تاکنون مهجور مانده است.
شعر نوجوان، مقوله ای جدا از شعر کودک تلقی می شود که ویژگی های خاص خود را دارد و در تحلیل آن باید دو عنصر شرایط اجتماعی و ویژگی های محام مخاطبان را از نظر دور نداشت.
وقتی از شعر نوجوان سخن می گوییم، این مفهوم، ناظر به معنابی شعر نوجوان، مقوله ای جدا از شعر کوذک تلقی می شوذ که ویژگی های خاص خوذ را ذارذ و ذر تحلیل آن باید ذو عنصر شرایط اجتماعی و ویژگی های عام مخاطبان را از نظر ذور نداشت."