ملخص الجهاز:
"در همین جهت مه یر و سوئلر در تحقیقات تجربیشان، در استفاده از نظریة شناختی یادگیری چندرسانهای برای طراحی محیطهای چند رسانهای، اصولی را مد نظر قرار دادند که برای آمادهسازی ارائههای چند رسانهای ارزش قابل توجه دارند و یادگیری را در محیطهای آموزشی بهبود خواهند داد؛ از آن جمله: اصل مجاورت که بیان میکند واژهها و تصاویر باید در ارائههای چندرسانهای نزدیک هم باشند و به طور همزمان در جهت یکپارچهسازی و ایجاد روابط ذهنی ارائه شوند.
بنابراین، میتوان گفت در یک محیط آموزشی فراگیران زمانی قادر به احساس و درک بهتریاند که ارائهها به صورت دیداری و شنیداری (اصل وجه حسی) و با توجه به اصول مطرح شده توسط مهیر و همچنین با در نظر گرفتن سه رویدادی که در بالا ذکر شد (یادآوری، درک و رقابت) طراحی و ارائه شوند( کلارک و مه یر، 2008)."