خلاصة:
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تفاوت بین سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و بهصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی ۹۴-۹۵ بودند و نمونهای شامل ۱۵۰ نفر به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. این پرسشنامهها شامل سه پرسشنامه سبک یادگیری فلدر و سولومن، سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای بود.
یافته ها: یافته ها نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی و رایانهای دانشجویان زن و مرد با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ همچنین بین مقطع تحصیلی و سطح سواد اطلاعاتی و رایانهای دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد متوسط بود. سبک یادگیری دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی، جنسیت و سن آنها تفاوت داشت. از سوی دیگر، بین سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری: آموزش سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای بدون توجه به سبک یادگیری دانشجویان اثربخش نخواهد بود؛ بنابراین باید دورههای آموزشی مرتبط را برمبنای سبک یادگیری، نوع رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان طرحریزی، اجرا و عملیاتی کرد.
INTRUDUCTION: This research aimed to study the learning style, information literacy and computer literacy of graduate students.
METHODOLOGY: The survey method was used in this study. Study population consisted of graduate students majoring in Ferdowsi University of Mashhad in the academic year of 2015-2016. A sample of 150 students participated in the research. Data was collected by learning style questionnaire designed by Felder & Soloman, as well as information literacy (IL) and computer literacy (CL) questionnaires.
FINDINGS: Research findings revealed that there is no difference between IL & CL among male and female students. Also, there is no difference between IL & CL among Master and PhD students. However, IL rate for students was in medium level. Students’ learning style depends on their educational grade, gender and age. There is a direct correlation between IL & CL.
CONCLUSIONS: In training IL & CL, educators should consider learning styles of students. Also training courses must be categorized based on students' academic fields, educational grades and gender.