خلاصة:
سابقه و هدف: براساس ادبیات پژوهش، نگرش معنوی یکی از مولفههای روانشناسی است که نقش مهمی در تنظیم شناختی و هیجانی ایفا مینماید. در این پژوهش، نقش نگرش معنوی در پیشبینی راهبردهای تنظیمشناختی هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بررسی شد.
مواد و روشها: روش این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و در سال 1393 از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 247 نفر (119 مرد و 128 زن) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان Garnefski (CERQ) و هوش معنوی شهیدی و فرجنیا، روی گروه نمونه اجرا شد. دادههای حاصل با آزمون آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین ابعاد نگرش معنوی و توانایی معنوی با تنظیم شناختی هیجانی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0001/0P=، 35/0r=). براساس نتایج تحلیل رگرسیونی، نگرش معنوی، تنظیم شناختی هیجانی مثبت را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی میکند (24/0 B=، 12/0R2=). همچنین نگرش معنوی توانسته است تنظیم شناختی هیجانی منفی را بهطور مثبت و معناداری پیشبینی کند (31/0B=، 11/0R2=).
استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، نگرش معنوی میتواند در تنظیم شناختی هیجانی، کارآمدتر کمک نماید و دانشجویانی که نگرش معنوی قویتری دارند قادر به تنظیم شناختی هیجانی موثرتری هستند.
ملخص الجهاز:
پژوهشهای بسیاری در زمینه روابط راهبردهای تنظیم هیجان با آسیبشناسی روانی انجام شده؛ ولی نقش این راهبردها در رابطه با نگرش معنوی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان Garnefski (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: CERQ) در کشور هلند تهیه شده و دارای دو نسخه انگلیسی و هلندی است (23).
نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد بین متغیر نگرش معنوی و تنظیم شناختی هیجانی مثبت، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (35/0r=، 001/0P=).
بین نگرش معنوی و تنظیم شناختی هیجانی منفی نیز، رابطه مثبت و معناداری ثابت شده است (35/0r=، 001/0P=).
همچنین نتایج نشان داد که بین توانایی معنوی و تنظیم شناختی هیجانی مثبت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (23/0r=، <رجوع شود به تصویر صفحه> 001/0P=) و بین توانایی معنوی و تنظیم شناختی هیجانی منفی نیز، رابطه مثبت و معناداری اثبات شده است (22/0r=، 001/0P=)؛ بهعبارت دیگر، هرچه میزان نگرش معنوی دانشجویان افزایش مییابد، میزان تنظیم شناختی هیجانی آنها نیز بالاتر میرود.
سؤال سوم: کدامیک از مؤلفههای هوش معنوی، تنظیم شناختی هیجانی منفی را پیشبینی میکنند؟ بهمنظور پاسخدهی به این سؤال نیز از روش رگرسیون چندگانه به شیوه گامبهگام استفاده شده است.
نتایج بهدستآمده از تحلیل رگرسیون گامبهگام در سؤالهای دوم و سوم پژوهش نشان داد که نگرش معنوی میتواند تنظیم شناختی هیجانی مثبت و منفی را پیشبینی کند.
Relationship between cognitive emotion regulation styles and general health among University Students.
The Relationship between cognitive emotion regulation strategies, emotional creativity and academic performance with mental health in university students.
The relationship between emotional intelligence and locus of control and psychological health among students at Mazandaran University.