خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر کیفیت خدمات آنها میباشد.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را تمام کتابداران (64 نفر) و اعضای فعال کتابخانه مرکز آستان قدس رضوی (61178 نفر) تشکیل دادند. به علت تعداد محدود کتابداران همه آنها به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند و از میان مراجعان نیز تعداد 382 نفر بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی-مورگان و به روش تصادفی طبقهای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و همچنین کیفیت خدمات در سطح متوسط است.
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن بود که بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات در کتابخانه مرکزی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین مهارتهای ارتباطی کتابداران بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی آنها (شامل جنسیت، سن، سابقه خدمت، میزان تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود داشت.
This study aimed to investigate the effect of communication skills of librarians of Central Library of Astan Quds Razavi on the quality of their services. The research was conducted through a descriptive and co-relational method. The statistical population consisted all librarians (64 people) and active member of the Central Library of Astan Quds Razavi (61,178 people). Due to the limited number of librarians, all of them were conducted and 382 people (based on the Kerjcie-Morgan’s table of sample size) were selected randomly through stratified sampling method. Two standard questionnaires of Queendam (for measuring communication skills of librarians) and LibQual (for measuring the quality of services) were used to collect the needed data. The collected data were analyzed in both descriptive statistics (including frequency distribution and percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (Chi-square test, T-test and Pearson) using SPSS 18 software package. Descriptive findings showed that the average of librarians’ communication skills and also the quality of service in the Central Library of Astan Quds Razavi was on middle level. Analytical results showed that there is no significant relationship between the librarians’ communication skills and the quality of services in the Central Library. There was also a significant difference between the librarians’ communication skills in terms of their demographic characteristics (including gender, age, work experience, education and field of study).
ملخص الجهاز:
یافته ها: یافته های توصیفی پژوهش نشان داد که میانگین مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و همچنین کیفیت خدمات در سطح متوسط است .
همچنین بین مهارت های ارتباطی کتابداران بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی آنها (شامل جنسیت ، سن ، سابقه خدمت ، میزان تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود داشت .
لذا عدم شواهد علمی موجود، توجیه لازم را برای انجام تحقیق حاضر با طرح این مسأله فراهم میکند که چه رابطه ای بین مهارت های ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات کتابخانه وجود دارد.
اهداف پژوهش هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میان مهارت های ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی میباشد.
بین مهارت های ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رابطه معنیداری وجود دارد.
نصیری زاده ، سعیدزاده و صباحی بیدگلی (١٣٩٠) نیز در پژوهشی از نوع توصیفی - همبستگی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به رابطه میان مهارت های ارتباطی پرستاران با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان پرداختند.
فرضیه ١: بین مهارت های ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای رابطه میان مهارت های ارتباطی کتابداران و کیفیت خدمات (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه ٢: بین مهارت های ارتباطی کتابداران بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی آنها تفاوت معنیداری وجود دارد.
Service quality and customer satisfaction in academic libraries: Perspectives from a Malaysian university.