خلاصة:
هدف این پژوهش آسیبشناسی دورهی کارورزی دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائهی الگوی مطلوب بودهاست. نوع پژوهش آمیخته و روش آن متوالی تبیینی بودهاست. جامعه آماری شامل مدرسان، معلمان راهنما و کارورزان دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری بوده است. در فاز کمی، مدرسان به روش سرشماری و دو گروه دیگر به روش تصادفی نمونه گیری شدند. در فاز کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در فاز کمی و کیفی به ترتیب اطلاعات با پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری گردید.طبق نتایج، ازبین مولفههای اهداف، فعالیتهای یادگیری، زمان، فضای آموزشی مدارس و ارزشیابی؛ مدرسان مولفه زمان و دو گروه دیگر زمان، فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی را نامطلوب دانستند. در فاز کیفی نیز 7 مضمون فرصت، 17 چالش و 14 الزام استخراج شد. باتوجه به یافتهها و نظر کارشناسان، الگوی پیشنهادی با 14 مولفه در سه حوزه سیاستگذاری، اجرا و پشتیبانی ارائه گردیدهاست.
The purpose of the present
research was the pathology of Farhangian
university internship. Mixed methods
research and sequential explanatory design
were used. The study population consisted
of teachers, teachers' guides and Interns of
the Farhangian university in Chaharmahal
and Bakhtiari Province .In quantitative
phase, teachers were selected by census
method, and the other two groups were
selected randomly. Purposive sampling was
used in the qualitative phase. Quantitative
and qualitative phase data was gathered by
questionnaire and interview. Content and
face validity of the questionnaire and its
reliability was estimated. In the qualitative
phase, provided constructive, Internal and
external validity, and also the reliability of
the peer debriefing, member checking, and
external auditor was approved. The results
showed that the teachers from the
objectives, learning activities, time, space
and evaluation of school education; took
time component, and two other groups, took
the learning activities and assessment as
unfavorable. Overall conclusion showed that
internship provides opportunities for
professional training of student teachers, but
still implementation and operation of actors
is facing with problems regarding the policy
and planning.
ملخص الجهاز:
آسیب شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان : یک مطالعۀ آمیخته The Pathology of Farhangian University Internship: a Mixed Study مهدی قنبری ٢، دکتر محمد نیکخواه ٣، بهاره نیکبخت هدف این پژوهش آسیب شناسی دورة کـارورزی دانشگاه فرهنگیان است .
Teacher education ٢- متن اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که در جلسۀ ٧٠٤ مورخ ١٠/٦/ ١٣٩٠ شورایعالیانقلاب فرهنگـی و بنا به پیشنهاد مورخ ٢٨/ ١٣٩٠/٠٦ وزیـر آمـوزش وپـرورش بـه تصـویب رسـیده اسـت ، در تـاریخ ١٣٩٠/١٢/١ با امضای رئیس جمهور ابـلاغ شـد (معاونـت آموزشـی و پژوهشـی دانشـگاه فرهنگیـان ، .
ملکـی و مهرمحمـدی (١٣٩٥) بـر ایـن باورنـد کـه در میـان برنامه های تربیـت معلـم ، کـارورزی بـه جهـت همـراه بـودن بـا تجربـه هـای عملـی دانشجویان ، برنامه ای است که پرورش تأمل و تفکر را به شـدت در خـوددار اسـت .
جامعه و نمونۀ آماری: در این پژوهش جامعۀ آماری هر دو فـاز کمـی و کیفـی شامل کلیۀ مدرسان دورة کارورزی (٣٥ نفر =N)؛ معلمان راهنمـای کـارورزی (٣٣٧ نفر =N) و دانشجویان کارورز دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری در ترم دوم سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ (٦٨٦ نفر= N) بوده است .
اطلاع رسان شمارة ٢٧ معتقد است : «من مدرس میتونم توی فضای دانشـگاه بفهمـم دانشجوم مهارت های لازمو توی تمام زمینه ها برا معلمی کردن داره یا نه ؟ ولی وقتـی برا کارورزی میره مدرسه این امکان فراهمـه ».
اطلاع رسان شمارة ٤٠ گفت : «مثلا من دوتا ترم توی یه مدرسه ١- منظور پژوهشگر از مضمون «تناقض بین نحوة اجرای کارورزی و ماهیـت کـارکردگرایی دانشـگاه فرهنگیان » این است که کارورزان برای خدمت در مناطق محروم هفـت گانـه تربیـت مـیشـوند، ولـی کارورزی خود را در بهترین مدارس استان می گذرانند.