خلاصة:
هدف تحقیق، طراحی مدل شایستگی های پژوهشی مورد نیاز و متناسب با دوره دوم ابتدایی است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل اسناد بالادستی نظام آموزشی، نظرات متخصصان و نتایج برخی پژوهش های داخلی و خارجی است که با روش نمونه گیری هدفمند، سند برنامه درسی ملّی و تعدادی از پژوهش ها که تمرکز بیشتری بر معرفی شایستگی های پژوهشی داشتند، انتخاب شدند. برای طراحی مدل شایستگی، از رویکرد طراحی (مدل بیهام و مایر) در پنج مرحله استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه،از شاخص هایی مانند میانگین، انحراف معیار و آزمون t تک گروهی استفاده شد. در مرحله آخر، مدل مفروض شایستگی های پژوهشی متناسب با دوره دوم ابتدایی ترسیم شد، که که مشتمل بر 5 خوشه شایستگی های خاص با 14 زیر خوشه و 11 شایستگی عام پژوهشی است.
The aim of the research, was
designing a model of required management
competencies for second grade of primary
school. This research is a descriptive survey.
The population consisted of mail documents
of the educational system, domestic and
foreign experts’ opinions and the results of
some researches. Through purposive
sampling, the National Curriculum
Document and some studies that focus on
the introduction of management
competencies were selected. To design a
competency model, the design approach
(Model Byham and Meyer) was used in five
stages. For the analysis of questionnaire
data, indices such as mean, standard
deviation and t-test were used. Finally,
given the research competency model fits
the second period was the initial draw,
which consists of five specific competencies
Cluster sub-clusters 14 and 11 of the general
merit.
ملخص الجهاز:
1 International Association for the Educational Acheivement 2 Baughman et al 3 Burrill, George 4 Draganidi, F Mentzas, G 160 فیلپوت و همکاران ١ (٢٠٠٢) شایستگی را به عنوان ترکیبی از مهارت ها، دانش و نگرش های مورد نیاز برای انجام یک نقش به گونه ای اثربخش ، تعریف میکنند (کرمی،١٣٨٥).
با توجه به تصریح نشدن شایستگیهای پژوهشی در اسناد بالادستی و اختلاف نظر میان صاحب نظران در این زمینه ، ضروری است شایستگی های پژوهشی مورد نیاز و متناسب با سنین دانش آموزان دورة دوم ابتدایی شناسایی شود.
لذا سؤال اساسی تحقیق این است که شایستگیهای پژوهشی مورد نیاز و متناسب با سنین دانش آموزان دورة دوم ابتدایی کدم اند؟ شناسایی این شایستگیها میتواند در ارزیابی برنامه های درسی قصد شده دورة دوم ابتدایی از جهت میزان توجه به شایستگیهای پژوهشی، مورد استفاده قرار گیرد و فاصلۀ وضع موجود با آن میتواند در اصلاح برنامه های درسی به کار گرفته شود.
در واقع این مدل به منزلۀ وضعیت مطلوبی است که در برنامه های درسی دورة دوم ابتدایی میتواند مورد توجه قرار گیرد و فاصلۀ آن با وضعیت موجود بیان گر نیاز آموزشی محسوب میشود که باید برای آن راهبرد آموزشی اثربخش تعیین شود.
مدل نظری طراحی شده میتواند در طراحی برنامه های درسی این دوره برای پرورش شایستگیهای پژوهشی به کار گرفته شود.
Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning.
Developing Inquiry-Based Science Materials: A Guide for Educators.
Developing Inquiry-Based Science Materials: A Guide for Educators.