خلاصة:
عالمان شیحه معتقدند امامت رولایت از اصول دین؛ و دنباله رز ثبوت پیامبر(ص) بوده و امام علی (ع)نیز خلیفه بلافصل بعد از پیامبر (ص) میباشد و
بر این مطلب آیات و روایات فراوانی دلالت میکند. اما عالمان اهلسنت امام
علی (ع) را به عنوان خلیفه بلا فصل بعد از نبی نمیدانند. یکی از این
عالمان که جایگاه علمی خاصی در میان اهل سنت دارد» ابوالقاسم محمود زمخشری
است. در این مقاله قصد داریم» عوامل عدم پذیرش عالمان اهلسنت به خصوص
زمخشری بر این مدعا را با بررسی آیات ولایت (تبلیغ) مورد توجه قرار دهیم.
از دستاوردهای این تحقیق اشاره به نظرات مفسرین اهلسنت خصوصا
زمخشری در باب آّیات امامت در قرآن و اثبات فضیلت امامت ائمه از طریق نقد این
نظرات بوسیله اقوال مفسرین امامیه به خصوص علامه طباطبایی است. هدف از این
مقایسه تطبیقی» بیان تفسیر صحیح آیات مهم و کلیدی امامت و ایجاد فضای علمی
جهت تحقیق و بررسی هر چه بیشتر مخاطبان بوده است.
ملخص الجهاز:
"(فیض کاشانی، 1401، ج2، ص51) و همچنین از ثعلبی و حسکانی و غیر آنها از علمای اهلسنت و نیز از کتاب کافی از امام باقر(ع) نقل میکند: «پس از اینکه آیه ولایت نازل گشت، روز جمعه که مصادف با عرفه بود آن را نازل کرد سپس آیه (الیوم اکملت لکم دینکم و انعمت علیکم نعمتی) و کمال دین و مقام نعمت در ولایت علی بن ابی طالب (ع) است، پس در این هنگام رسول خدا(ص) فرمود: امت من هنوز بعضی از جاهلیت را دارند و هرگاه به آنها خبر بدهم که پسرعموی من خلیفه است، بعضی از آنها حرفهایی را میگویند (مخالفت میکنند) پس در دل خود گفتم بدون آنکه بر زبان بیاورم پس وحی بر من نازل شد که اگر ابلاغ نکنی تو را عذاب میدهیم.
و نهایت آن به این نتیجه میرسیم که آیه تبلیغ با توجه به اینکه هیچ ارتباطی با آیات بعد و قبل خود نداشته و سیاق جمله و سیاق آیه نیز با دیگر آیات تفاوت دارد و در ضمن از طرق خاصه و عامه روایات فراوانی بر شأن نزول آن در روز غدیر خم در سال حجه الوداع و در حق ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) وجود دارد لذا این آیه از آیات مهم کلام وحی جهت اثبات خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی (ع) پس از پیامبر اکرم (ص) است و اثبات میکند که ولایت امام علی (ع) همان ولایت پیغمبر بوده و به جز وحی در تمام شئون مشترک است."