ملخص الجهاز:
"براساس یک بررسی اجمالی که من در زمینه مشکلات کلاسهای آموزش ضمن خدمت کتابداری در آموزش و پرورش ایران انجام دادم که یک اقدام مؤثر است، میتوانم ناهنجاریهای آنرا چنین فهرست کنم:نگاه سطحی مسئولان به تأثیر مستقیم کلاسهای آموزش ضمن خدمت در ترغیب دانشآموزان به مطالعه و پژوهش،ناهمگونی معلمان از نظر تحصیلاتی در یک کلاس، مشکلات جسمی و روحی معلمان شرکتکننده در این کلاسها،عدم شناخت جامع کودکان و نوجوان برمبنای نیازها و روحیات آنها،عدم شناخت معلمان از پژوهش،زمان ناکافی برای آموزش این افراد(01 جلسه 4 ساعته)،بیعلاقگی افراد به شرکت در این کلاسها،تعویض زود به زود این کتابداران و بردن آنها به جایگاه اصلیشان یعنی تدریس،ادغام کلاس کتابداران مقاطع مختلف(ما برای هریک از کتابداران تعریف خاصی عماد خراسانی آقایاری ورنیک داریم و اینکه چگونه بچهها را به مطالعه و پژوهش ترغیب کنند.
پیشنهادهایی که به عنوان یک مدرس در اینجا میتوانم ارائه دهم؛اولا استفاده از کتابداریهای متخصص آموزشگاهی در کتابخانههای آموزشگاهی ما و استفاده از معلمان علاقهمند به ترغیب مطالعه و پژوهش کودکان و نوجوانان،افزایش ساعت تدریس و امکانات مالی،ایجاد یک پیشنیاز به عنوان شناخت نیازهای کودکان و نوجوانان قبل از تشکیل کلاسهای کتابداری،مجموعهسازی کتابخانههای آموزشگاهی برمبنای نیازهای کودکان و نوجوانان(یکی از مشکلات این است که وقتی ما شعار پژوهش میدهیم،ابزار پژوهش را در کتابخانههای آموزشگاهی برای بچهها مهیا نمیکنیم)،برنامهریزی وقت مطالعه در مدارس برای دانشآموزان،توجه به کیفیت منابع نه کمیت منابع در کتابخانهها(کتابداران در کلاسهای من میگویند ما سعی میکنیم مجموعه کتابمان را به 3 هزار جلد برسانیم تا بتوانیم پست کتابداری را در کتابخانهها اشغال کنیم)و سرانجام آموزش و پرورش از ایجاد پست کتابدار یک تعریف جامع داشته باشد تا بتوانیم معلمان را علاقهمند به کتابداری کنیم و آنها هم بچهها و نسل آینده را به کتابخوانی و پژوهش علاقهمند کنند."