خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش طرحواره های ناسازگارانه اولیه، بلوغ اجتماعی، و بلوغ 161 بزهکار دارای سابقه وندالیسم که از میان 652 بزهکار پسر ساکن کانون های اصلاح و تربیت استان های تهران، گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، و خراسان جمع آوری داده ها از پرسشنامه ، پرسشنامه طرحواره نتایج تحلیل رگرسیـون که متغیرهای طرحواره های 63 تغییرات مربوط به وندالیسم می کند که طرحواره های ناسازگارانه اولیه و بلوغ عـاطفی از متـغیرهای تـاثیرگذار در وندالیسم نیک اختر nvq ، پرسشنامه طرحواره ناسازگارانه یانگ - فرم کوتاه YEMSQ-SF3 مقیاس بلوغ اجتماعی رائو RSMS و مقیاس بلوغ عاطفی سینگ بهارگاوا (S-BEMS) استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که متغیرهای طرحواره های ناسازگارانه، بلوغ اجتماع ی، و بلوغ عاطفی 0.63 تغییرات مربوط به وندالیسم نوجوانان بزهکار را بهصورت معناداری پیشبینی میکنند. این یافته بیان میکند که طرحواره های ناسازگارانه اولیه و بلوغ اجتماعی / عاطفی از متغیرهای تاثیرگذار در وندالیسم نوجوانان بزهکار هستند.
The aim of the present study was to determine the role of early maladaptive sche - mas، social maturity، and emotional maturity in predicting the tendency to vandalism in delinquent teenagers. The sample consisted of 161 delinquents that had committed vandalism and were selected from among 652 male delinquents residing in correctional and educational centers in Tehran، Guilan، Mazandaran، Ardabil، West Azarbaijan، East Azarbaijan، Golestan، and Khorasan provinces. In order to collect data، Nikakhtar’s Vandalism Questionnaire (NVQ)، Young Early Maladaptive Schemas Questionnaire (YEMSQ-SF3)، Rao Social Maturity Scale (RSMS)، and Singh-Bhargava Emotional Matu- rity Scale (S-BEMS) were used. Results of multiple regressions showed that maladaptive schemas and social/emotional maturity variables significantly predict the changes related to vandalism in delinquent teenagers. These findings indicate that the early maladaptive schemas and social/emotional maturity are effective variables in vandalism among delinquent teenagers.
ملخص الجهاز:
، 28 1- vandalism 2- delinquent behavior 3- Levin 4- Vincent 5- Daniela 6- aggressive nature 7- damaging public property 8- Thawabieh 9- Al-Rofo 10- Nemlioğlu 11- Atak 12- misbehavior 13- Biltagy 14- Abdul Malek 15- Mariapan 16- intentional damage 17- Singla 18- Sehra 19- Singh 20- vandalism of properties 21- antisocial behaviors 22- Van lier 23- Vitaro 24- Barker 25- Koot 26- Tremblay 27- Gaik 28- Abdullah الياس ١، و اولي ٢، ٢٠١٠؛ ارواستي ٣ و همکاران ، ٢٠١٢).
1- Gautam 2- Punia 3- social skill 4- Ghosh 5- Kumar 6- Ritu 7- Athanimata 8- Yenagl 9- Liberman 10- emotional maturity 11- controlling the emotions and sensations 12- Punithavathi 13- Kapri 14- Rani 15- Lal 16- responsibility 17- making decisions 18- teaming with groups 19- developing healthy relationships 20- self-worth 21- Sinha 22- ability to bear tension 23- high tolerance 24- Roja 25- Sasikumar 26- Fathima به طور کلي ، در مرور ادبيات تحقيق ، مطالعه اي درخصوص ارتباط خرابکاري (ونداليسم ) با متغيرهاي مورد بررسيِ پژوهش حاضر يافت نشد.
با اين حال ، زماني که آنان عامل کژتنظيمي هيجاني را به عنوان متغيـر تعـديل کننـده وارد 1- Chetiya 2- Dutta 3- Soni 4- lower self-concept 5- academic achievement 6- Nirwani 7- cognitive distortion 8- Singh 9- Malik 10- Anand 11- Xie 12- Chen 13- Lei 14- Xing 15- Zhang 16- prosocial behavior 17- resiliency 18- stress and stimulation tolerance 19- aggressive impulses 20- Velotti 21- alexithymia 22- emotion dysregulation 23- impulsivity 24- abnormal community 25- emotion regulation 26- Donahue 27- Goranson 28- McClure 29- Van Male 30- aggressive behavior 31- negative emotions پژوهش کردند، ملاحظه شد که اين ميزان کـاهش يافـت .