خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رابطه معنایی و بار هیجانی القاشده بین جفت کلمات بر میزان بازشناسی
آنها انجام شد. برای این منظور، از طرح تک گروهی با پس آزمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه
دانشجویان دانشگاه دولتی سمنان در سال 1392 تشکیل میدادند. شرکت کنندگان 80 دانشجوی دوره کارشناسی 43 مرد و 37 زن) از دو دانشکده روانشناسی و علوم ) تربیتی و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سمنان بودند که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار سوپرلب، شرکتکنندگان به یک آزمون رایانهای پاسخ دادند که جفت هایی از کلمات را عرضه میکرد و همچنین فرم تعدیلشده حافظه کوتاه مدت وکسلر را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل کوواریانس اندازه گیریهای مکرر تحلیل شدند. یافته ها حاکی از تاثیر رابطه معنایی و بار هیجانی بر میزان بازشناسی کلمات جفت شده هستند (p<0.001، f=7/642) بالاترین میزان بازشناسی در شرایط ارائه جفت کلمات خنثی است که
با یکدیگر رابطه معنایی دارند اما در مورد جفت کلمات هیجانی که فاقد رابطه معنایی با یکدیگر هستند، کمترین میزان بازشناسی مشاهده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنایی بین جفت کلمات، در مقایسه با والانس هیجانی (مثبت یا منفی) آنها، تاثیر بیشتری بر بازشناسی دارد
The aim of this study was to investigate the effect of semantic relevance and emotional valence on associative word recognition. To do so، single design with a post-test was used. The population consisted of all students in Semnan University in 2013. Participants were 80 undergraduate students (43 males and 37 fema - les) from the two faculties of psychology and education، and engineering of Semnan Univer - sity، who were chosen via conventionce method. By making use of SuperLab software، partici - pants completed a computer test that offered pairs of words and also Wechsler Memory Scale-Revised (WMS-R). Analysis of covari - ance of repeated measurements was used. Findings indicated the effect of semantic relevance and emotional valence on associative words recognition (F=7/64، P<0/001). Whereas pairs of neutral words with semantic relation were presented، the highest recognition was observed، pairs of emotional words with no seman-tic relation brought about lowest recognition rate. The results showed that the semantic relationship between pairs of words، compared to the emotional valence of them (positive or negative)، had a greater impact on recognition.
ملخص الجهاز:
1- data encoding in memory 2- recall 3- emotional valence 4- Adelman 5- Estes 6- semnantic relevance 7- integration establishment 8- Hawco 9- Armony 10- Lepage 11- Craik 12- Lockhart 13- process levels 14- retrieval 15- semantic oprations 16- cognitive system 17- integrated 18- classification 19- Atkinson 20- Smith 21- Bem 22- Nolen-Hoeksema عامل مؤثر ديگر بر بازيابي اطلاعات از حافظه ، هيجانات است .
يافته هاي پژوهش هاي اخير نشان 1- positive or negative emotion 2- maintenance 3- Kang 4- Wang 5- Surina 6- Lu 7- Zimmerman 8- Kelley 9- Palfai 10- Salovey 11- Clore 12- Parrott 13- bias 14- attention 15- Monnier 16- Syssau 17- Hadley 18- Mackay 19- immediate memory 20- taboo 21- neutral 22- immediate recall 23- long-term memory 24- Ferre 25- Garcia 26- Fraga 27- Sanchez-Casas 28- Molero 29- Steinmetz 30- Kensinger 31- Mather 32- recognition مي دهند که در حالت تجربۀ احساس مثبت ١ يا منفيِ شديد٢، در مقايسه با حالت عادي ، مطالب 3 بهتر به حافظه سپرده ميشوند.
اين دانشجويان از دو دانشکده روان شناسي و 1- shotr-term memory 2- Goh 3- Poirier 4- Saint-Aubin 5- Mandler 6- Pearlstone 7- Koopmans 8- Hu 9- immediate recall test 10- emotional excitation 11- Buchana 12- Etzel 13- Adolphs 14- Tranel 15- G power software علوم تربيتي ، و دانشکده فني و مهندسي دانشگاه سمنان طي اطلاعيه اي دعوت شدند در صورت تمايل در يک مطالعه پژوهشي در حوزه روان شناسي شرکت کنند.