خلاصة:
هدف از انجام این طرح، مقایسه ی میزان انطباق دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگی های دانشگاه های هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحب نظران بود. روش تحقیق مورد استفاده در این طرح، توصیفی– پیمایشی بود. جامعه آماری، شامل کلیه اعضاء هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه های آزاد اسلامی (تعداد 44 نفر) و دولتی استان فارس (تعداد 53 نفر) در رشته های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی در سال تحصیلی 1395-1394 بود. در این پژوهش با توجه به محدود بودن جامعه ی آماری با استفاده از روش سرشماری کلیه ی اعضای جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد روایی پرسشنامه علاوه بر اینکه مورد تایید متخصصان قرار گرفت؛ با استفاده از تحلیل گویه نیز محاسبه گردید که تمامی و ابعاد و مولفه ها در بازه ی 68/ 0 تا 76/ 0محاسبه گردید که نشان از روایی بالای ابزار داشت. همچنین پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 88/ 0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از هر دو روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندراهه) استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ وضعیت دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی استان فارس در تمامی ابعاد و شاخص ها بالاتر از حد متوسط می باشد. همچنین نتایج نشان داد؛ میانگین نمره حوزه های رسالت، ستادی و دانشگاهی در دانشگاه دولتی به صورت معنی داری از میانگین این عامل ها در دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است؛ با این حال، میانگین عامل حوزه محیطی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت معنی داری از دانشگاه دولتی بیشتر است. بنابراین، تفاوت معناداری بین میزان انطباق دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگی های دانشگاه های هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحب نظران دانشگاه ها وجود دارد.
The aim of this study was to compare the rate of compliance Islamic Azad University، Fars public universities of the third millennium with features experts are of the view. The method used in this project، descriptive - comparative survey. The study population included all faculty members and PhD students of Islamic Azad University (No. 44) and the government of Fars province (53 cases) in the field of educational management and curriculum in the academic year 1395 -1394 is. In this study due to the limited population census by all members of the community were evaluated. To collect data، a questionnaire was used in addition to being accredited by the experts validity، item analysis was calculated using all the dimensions in the range of 68 /. 76 /. Was calculated to show the validity of the tool. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient equal to 88 /. Was calculated. To analyze the data collected from both descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate variance) is used. The results showed that the government and the Islamic Azad University، Fars Province، in all dimensions and indicators are above average. Is. Therefore، significant differences between Islam and the state universities adapt to the characteristics of the University of the Third Millennium province from the specialists and experts in universities there.
ملخص الجهاز:
"بر این اساس با توجه به اینکه استان فارس به عنوان یکی از قطب های علمی کشور میبایست نیازها و الزامات آموزش عالی را به طور منظم و منسجم مورد بازنگری و ارزسیابی قرار دهد؛ پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال میباشد که آیا تفاوت معناداری بین میزان انطباق دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگیهای اساسی دانشگاه های هزاره سوم وجود دارد؟ پیشینه ی پژوهش در رابطه با هر پژوهشی لازم است اقدامات و گام هایی که محققان پیشین انجام داده اند مورد شناسایی قرار گیرد.
(Carabajal, 2014 «آلوز» و «وییرا» در پژوهشی که در سال ٢٠١٠ در خصوص کیفیت خدمات مؤسسات آموزشی عالی پرتغال انجام دادند، نتیجه گرفتند این دانشگاه ها، در زمینه مدیریت و سازماندهی گروه ، دانشجویان ، فرایند تدریس -یاگیری، دوره های آموزشی مورد اجرا، امکانات ، تجهیزات آموزشی و پژوهشی و دانش آموختگان همگی وضعیت نسبتا مطلوبی دارند و اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان در سطح مطلوب ارزیابی گردیدند (٢٠١٠ ,Alvez and Vieira).
سؤال پنجم تحقیق : آیا تفاوت معناداری بین میزان انطباق دانشگاه های آزاد اسلامی و دولتی استان فارس با ویژگیهای دانشگاه های هزاره سوم از دیدگاه متخصصان و صاحب نظران دانشگاه ها وجود دارد؟ نتایج حاصل از آزمون مانوا برای مقایسه گروه ها از لحاظ میانگین عوامل پرسشنامه پژوهش حاضر در جدول شماره ٥ ارائه شده است ."