خلاصة:
دبیران، کارگزاران اصلی ورود و تعامل موفقیت آمیز فناوری اطلاعات در نظام آموزشی هستند. چنانچه مدیران سازمان های آموزشی با پرورش خلاقیت ها دبیران و ایجاد انگیزه های شغلی، آن ها را در جریان اهمیت استفاده از فناوری قرار دهند، دانش آموزان نیز در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. هدف پژوهش حاضر رابطه بین فناوری اطلاعات با انگیزش شغلی و خلاقیت دبیران مقطع متوسط شهرستان بیضا بود. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دبیران مقطع متوسط شهرستان بیضا در سال 1392 بودند. با توجه به اینکه تعداد کل معلمان 170 نفر می شدند، حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 108 نفرانتخاب گردید. ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل سه پرسشنامه بوده که در ذیل جزییات هریک آمده است. پرسشنامه خلاقیت تورنس (1978) که توسط مقیمی در سال (1380) به فارسی ترجمه شده است، استفاده گردیده است و یوسفی میانده ( 1389) پایایی را با استفاده از روش آلفای کرونباخ 80/ 0 بدست آورده است. ضریب پایایی بدست آمده پژوهش حاضر 95/ 0 بوده است و روایی مورد تایید اساتید و متخصصان قرار گرفته است. پرسشنامه انگیزش حبیبی (1377) با ضریب پایایی به دست آمده توسط ستوده (1387) با استفاده از روش باز آزمایی به ترتیب 69% و 72%، اعتبار آن 77% به دست آمده است. در نهایت پرسشنامه فناوری اطلاعات محقق ساخته آزادمهر (1389) بوده است. تهیه و تنظیم آن با نظر اساتید محترم کامپیوتر بوده است، روایی صوری آن توسط اساتید محترم راهنما تایید شده است. جهت پایایی نیز 30 نفر از دبیران انتخاب شده از روش همسانی درونی به میزان 91% تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است که نتایج تحقیق نشان داد که بین فناوری اطلاعات و تمامی ابعاد آن با انگیزش شغلی و خلاقیت با ضرایب همبستگی برابر با (424/ 0 و 364/ 0) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. مولفه میزان آشنایی با نرم افزارهای رایانه و میزان آشنایی با رایانه، به ترتیب مولفه های پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت و انگیزش شغلی محسوب می شوند.
The purpose of this study is the relationship between information technology and job motivation and creativity is Byza city middle school teachers. The research is descriptive. The study population included all middle school teachers Byza city was in 1392. Given that the total number of teachers was 170، with a sample size of 108 subjects was selected using stratified random sampling. The study consisted of three questionnaires measuring instruments Torrance creativity، Habibi motivation، self-made information technology azadmehr. The research instrument was a questionnaire that details each come. Questionnaire of Creative Torrance (1978) by Moqimi year (1380) was translated into Farsi، is applied and Yousefi Miandeh، Rasht (1389) reliability Motivation is . Questionnaire of Habibi (1377)، the coefficient obtained by the commendable (1387) using the test-retest method، respectively، 69% and 72% achieved 77% of its credibility. It is ultimately self-made IT Inventory Zadmehr (1389) respectively. They were done and the internal consistency through Cronbach alpha of 91% was confirmed. (424/0 and 364/0) and a significant direct relationship information technology with computer software and familiarity with computers، they were stronger predictors for motivation and creativity.Statistical analysis Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics، correlation and regression results showed that: Information Technology and Creativity significant positive correlation with job motivation there. Between all aspects of information technology، there is significant positive correlation with job motivation. Direct relationship between all aspects of information technology and creativity، and there are significant. Proficiency in computer software component relative to other components of creativity is a stronger predictor. Familiarity with computer components to the other components of job motivation is a stronger predictor.
ملخص الجهاز:
"بنابراین با توجه به مطالب مطرح شده ، محقق میخواهد بداند که آیا بین فناوری اطلاعات با انگیزش خلاقیت ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ در تحقیقی که تحت عنوان نقش فناوری اطلاعات ICT در جهت افزایش سطح علمی دانش - آموزان در آمریکا میان سطح علمی دانش آموزان و استفاده آن ها از رایانه برای بازیکردن ، گردآوری، تحلیل اطلاعات در گروه های سنی متفاوت انجام شد بین فناوری اطلاعات و جهت افزایش سطح علمی دانش آموزان رابطه معنیدار یافت (٢٠٠٢ National Center for Education Statistics ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول (١) میتوان متوجه شد که ضرایب همبستگی برابر با (٠/٤٢٤ و ٠/٣٦٤) در سطح (٠/٠٠٠١) بدست آمده است و از آنجا که این سطح از مقدار (٠/٠١) کمتر است لذا این ضرایب معنادار شده اند (٠٠١>P ) و لذا بین فناوری اطلاعات با انگیزش شغلی و خلاقیت رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و فرضیه پژوهش تائید میشود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول (٢) می توان متوجه شد که ضرایب همبستگی برابر با (٠/٤٢١، ٠/٣٩٩و ٠/٤١٧) در سطح (٠/٠٠٠١) بدست آمده است و از آنجا که این سطح از مقدار (٠/٠٥) کمتر است لذا این ضرایب معنادار شده اند (٠٠١>P ) و لذا بین تمامی ابعاد فناوری اطلاعات با انگیزش شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و فرضیه پژوهش تائید میشود."