خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی مهارت های ارتباطی و احساس اثربخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه ی معلمان شاغل در مقطع ابتدائی، متوسطه اول و دوم مدارس کم توان ذهنی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-1392تشکیل می دهد. جهت انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق، مهارت های ارتباطی واحساس اثربخشی معلمان به ترتیب، پرسش نامه ی مهارت های ارتباطی کویین دام (2004)، پرسش نامه احساس اثربخشی معلمان (TSES) اسچانن- موران و وولفوک هوی (2001) مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t مستقل و تحلیل واریانس عاملی استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که، بین معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی در احساس اثربخشی و مولفه های آن (به جز مدیریت کلاس) و مهارت های ارتباطی کل تفاوت معناداری وجود دارد که در معلمان مدارس عادی بیشتر از معلمان مدارس کم توان ذهنی است. همچنین بین مهارت های ارتباطی و احساس اثربخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس جنس، تحصیلات، سابقه و مقطع تحصیلی رابطه ی معنی داری وجود ندارد.
Aim of this research is to compare teachers' communicative skills and sense of efficacy Among Mentally Retarded And Regular Schools . Statistical population of the research includes all teachers working in primary، first and second grades of high schools for mental retardation in Shiraz City in education year 2013- 14. Two-stage cluster sampling was used to choose population. Then numbers of teachers in usual schools were matched with main sample. This research was casual- comparative type and Queendom communicative skills questionnaires (2004)، Schanen- Mooran and Volfook Hoy's (2001) teachers' sense of efficacy (TSES)questionnaires were used respectively for measuring research variables. Independent t-test and factorial ANOVAwere used for analyzing data. The results shows there is meaningful difference between teachers in regular and mentally retarded schools in teachers sense of efficacy and its subscales (except class management) and general communicative skills، that teachers in regular schools there is more than teachers mental retardation. Also there is no meaningful relation between communicative skills and teachers sense of efficacy in mentally retarded and regular schools based on sex ، education، education experience and grade .
ملخص الجهاز:
"باورهای خودکارآمدی معلمان در ارتباط با تمایل آنها به اختصاص زمان بیشتر برای آموزش های تحصیلی و مسئولیت بیشتر برای تعلیم و تربیت دانش آموزانی است که مشکلات یادگیری دارند 1 Rabore 2 Rikinberg 3 Teacher Sense Of Efficacy 4 Wolters And Daugherty 5 Moran & Hoy (دمبو و گیبسون ١٩٨٤،١).
اهداف فرعی پژوهش شامل ، تبیین تفاوت بین احساس اثر بخشی و مهارت های ارتباطی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنس ، تحصیلات ، سابقه ، مدرک تحصیلی) است .
فرضیه ی فرعی پژوهش : بین احساس اثر بخشی و مهارت های ارتباطی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنسیت ، تحصیلات ، سابقه ، مقطع تحصیلی) آنها تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس عاملی هریک از متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که بین احساس اثر بخشی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنس ، تحصیلات ، سابقه و مدرک تحصیلی) آنها تفاوت معناداری وجود ندارد و فرضیه ی فوق تایید نگردید.
فرضیه ی فرعی دوم : بین مهارت های ارتباطی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنس ، تحصیلات ، سابقه و مدرک تحصیلی) آنها تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس عاملی هریک از متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی معلمان مدارس کم توان ذهنی و عادی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی (جنس ، تحصیلات ، سابقه و مدرک تحصیلی)آنها تفاوت معناداری وجود ندارد و فرضیه ی فوق تایید نگردید."