خلاصة:
همزمان با ورود جامعه ایرانی به نظام مدرن، نهاد خانواده و ازدواج تحولات مهمی را از سر گذرانده است. از جمله این تحولات، افزایش روابط دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج است. جامعه ایرانی- اسلامی همواره برای استحکام نهاد خانواده در تلاش بوده؛ تا افراد را از هرگونه روابطی که می تواند بر این نهاد مقدس آثار زیانباری داشته باشد برحذر داشته است. هدف این پژوهش واکاوی تجارب روابط دوستی دختر و پسر در دانشگاه است. پژوهش حاضر، مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه گیری غیر تصادفی گلوله برفی(زنجیره ای) صورت گرفته است. نمونه ها شامل25نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور اردبیل، تجربیات خود را پیرامون مسئله مورد نظر بیان کردند. مکالمات ثبت و سپس با استفاده از روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت.
طی این پژوهش، هفت مضمون اصلی که هر کدام حاوی مضامین فرعی متعددی می باشند استخراج شد. مضامین اصلی عبارتند از: نیازهای عاطفی و روانی، حس کنجکاوی بیشتر، فشار محیطی و همسالان، حس استقلال طلبی، حس انتقام جویی و تشفی خاطر، ضعف باورها و اعتقادات، وسایل ارتباط جمعی
انتقامجویی و تشفی خاطرء ضعف باورها و اعتقادات, وسایل ارتباط جمعی بودند. در زمینة درک آنها از
مضامین مطرح شده در تجربة رابطة دوستی با جنس مقابل, پاسخهای دانشجویان حول دو محور ارضای
« نیاز عاطفی» و ارضای « نیاز جنسی» بود. به نظر میرسد دانشجویان اعتقاد دارندء اهمیت مضمونهای
اشاره شده باعث گرایش آنها به این رابطه شده و با برقراری آن میتوانستند نیاز جنسی و عاطفی خود
را ارضاء کنند تا در زندگی احساس آرامش داشته باشند.
With the entrance of Iranian society to the word modern system, the families have gone through some important changes. One of these changes is the increasing friendship relationships between boys and girls before marriage. Iran Islamic society has always put great emphasis on strong family ties, to keep away any relationships that might harm this bond. This study was a qualitative phenomenological one using half structured interviews and snowball(chain) random sampling. The sample included 25 female and male. Ardebil Payam Noor university students who set forth their experiences about the problems. The conversations were recorded and analyzed using collaizz method. In this study seven main themes, each including sub-themes were extracted. The main themes were emotional and psychological needs, Curiosity environmental and peer pressures, sense of independence, reven and relief, weakness of belief and faith, and mass media.
Regarding the causes of themes, students' answers ranged around two main themes of; meeting emotional needs and sexual needs. According to students if the causes and problems were considered seriously, the number of such unhealthy relations would decrease and young people would experience a happy life with a good marriage.
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیقات دراین زمینه بیان کنندۀ آن است کـه بـیش از نیمـی از دختران دانشجو در تهران ، پیش از ازدواج تجربۀ رابطه و دوستی با جنس مخالف را داشته اند و حدود یک چهارم نیز تماس جنسی را پیش از ازدواج تجربه کرده اند و همچنین در تهران ، بین حدود ٢٠-٦٠درصد از افراد گروه سنی ١٤- ١٨ سال ، اغلب بـه طـور پنهـانی و بـدون رضـایت خانواده ارتباط عاطفی و رابطۀ فیزیکی و جنسی برقرار می کنند.
با توجه به مسئلۀ روابـط دوسـتی دختر و پسر در دانشگاه هاو آسیب های ناشی از این ارتباط ، با استفاده از منابع اطلاعاتی موجود - از معدود مطالعات داخلی در این زمینه - که با استفاده از ابزارها و پرسشـنامه هـایی صـورت گرفته برای نمونه می توان چند پژوهش زیر را ذکر کرد؛ موحد و همکاران (١٣٨٦) در مطالعه ای نشان دادند که نگرش خانواده ها نسبت به معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج منفی تر از نگرش دانشجویان بوده و دختران نیـز نگـرش بسیار منفی تری نسبت به پسران به اینگونه معاشرت ها داشته اند.
The Effectiveness of Healthy Relationship Training on Increasing the Awareness of High School Students toward the Male and Female Sexual Relations of Isfahan City, Abstract The articles of social harm congresses, Kurdistan University of Medical Sciences.
The Effect of Education Based on Increasing Knowledge about the Damage Caused by Opposite Sex Relationships on the Attitude of High School Girl Students, Journal of Science and Research in Psychology, (38): 62-41.
Attitude toward friendship with the opposite sex among male and female students, Journal of Behavioral Sciences Research, 13 (3): 518-509.