خلاصة:
تحقیقات نشان دادهاند که توانایی و قابلیت سازمانهای یک جامعه در مدیریت بحرانها و چالشها، تأثیر قابلتوجهی بر توانایی آن جامعه در مواجهه با بحرانها و کیفیت بازیابی از چالشها دارد. سازمانها با خدمات ضروری که در زمانهای بحران ارائه میکنند، نقش بسیار مهمی در سرعت بازگشت جامعه به شرایط عادی ایفا میکنند. از این رو تابآوری سازمانی به معنای ظرفیت سازمان در پیشبینی بحران، کاهش اثرات و مقاومت در برابر آسیبهای آن، پاسخ و واکنش مناسب و نهایتاً بازیابی از شرایط بحرانی، اخیراً تبدیل به یک موضوع مهم در تحقیقات سازمانی شده است. در این راستا، این مقاله میکوشد، با شناسایی شاخصها و ابعاد تابآوری سازمانی و نهایتاً طراحی مدلی برای آن، به سازمانها در دستیابی به تابآوری کمک کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش برای طراحی مدل، کیفی از نوع مرور سیستماتیک و مصاحبه با خبرگان است. مدل طراحی شده پس از تحلیل عاملی تأییدی، نهایتاً برای ارزیابی تابآوری سه سازمان فعال در صنعت چرم کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از وضعیت نامناسب سازمانهای مورد بررسی در شاخص تابآوری سازمانی و نیاز به برنامهریزی جدی و دقیق برای ارتقای آن در این سازمانها دارد. مدل ارائه شده قادر است پس از ارزیابی وضعیت تابآوری در سازمانها، نقاط قوت و ضعف آنها در این شاخص را شناسایی و پیشنهادهایی کاربردی برای کمک به تابآور شدن آنها (و یا بهبود و ارتقای آن) ارائه کند.
ملخص الجهاز:
از اين رو تاب آوري سازماني به معناي ظرفيت سازمان در پيش بيني بحران ، کاهش اثرات و مقاومت در برابر آسيب هاي آن ، پاسخ و واکنش مناسب و نهايتا بازيابي از شرايط بحراني، اخيرا تبديل به يک موضوع مهم در تحقيقات سازماني شده است .
مدل طراحي شده پس از تحليل عاملي تأييدي، نهايتا براي ارزيابي تاب آوري سه سازمان فعال در صنعت چرم کشور مورد استفاده قرار گرفته است .
طراحي مدلي براي تاب آوري سازماني 45 بافت (زمينه ): تعهد و منش تاب آوري تعهد مديريت به تاب آوري هماهنگي و يکپارچگي برنامه هاي تاب آوري تعهد کارکنان به تاب آوري زندگي با برنامه هاي تداوم کسب و کار تعهد و اعتماد کارکنان به سازمان و رهبري هماهنگي و همزباني کارکنان و مديريت رويکرد کنش گرانه مثبت کارکنان ديدگاه استراتژيک و برنامه ريزي بلندمدت درباره تاب آوري بعد ١: پايش و پيش بيني بعد ٢: جذب و کاهش بعد٣: پاسخ و بازيابي پايش محيط خارجي دسترسي به منابع داخلي و خارجي آمادگي کارکنان در تداوم کسب و کار پايش وضعيت کارکنان بيمه افزونگي افراد پايش وضعيت تجهيزات مانورها و برنامه هاي آمادگي تاب آوري طراحي مناسب تاب آوري توجه به نيازهاي مشتري و بازار يادگيري و اصلاح برنامه هاي تاب آوري شکل شماره ١.
, (2010), "A Conceptual Models' Approach to Organisation Resilience", Australian Journal of Emergency Management, 25(2), 6-12.
Seville Erica, Brunsdon, David, Dantas, Andre, Le Masurier, Jason, Wilkinson, Suzanne, & Vargo, John, (2008), "Organisational Resilience: Researching the Reality of New Zealand Organisations", Journal of Business Continuity and Emergency Management, 2(2), 258-266.