خلاصة:
در طول سالیان گذشته امتحان و استفاده از نمره به عنوان یک شاخص مهم درآموزش و پرورش ا یران نقش بسزایی در تعیین سرنو شت تحصیلی دانش آموزان و ارتقای آنها به پایه بالاتر داشته است، شورای عالی آموزش و پرورش برای رفع پیامد های منفی امتحانات سنتی، با اصلاح نظام ارزشیابی و اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی درتعداد محدودی از مدارس دوره ابتدایی از سال 1831- 82 موافقت کرد. طرح مذکور در سال تحصیلی جاری - به صورت آزمایشی در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بر خی از مناطق آموزشی تهران اجرا شد. این پژوهش با هدف بررسی نگرش مدیران ،معاونان ،معلمین والدین دانش آموزان ابتدایی درباره طرح ارزشیابی تو صیفی( مطالعه موردی پا یه های چهارم و پنجم ابتدایی ازمناطق منتخب
شهرتهران در سال تحصیلی 1833 - 89 )انجام شده ا ست. روش پژوهش از نوع - تحقیقات پیمایشی ا ست. داده های مر بوط به سوالات پژوهشی باا ستفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است جامعه آ ماری وا لدین دا نش آ موزان مشمول طرح ارز شیابی تو صیفی مو ضوع مورد مطالعه این پژوهش در شهر تهران برا بر با 2116 نفر ا ست درا ین پژوهش از روش نمو نه گیری خو شه ای ا ستفاده شده ا ست. یعنی برا ساس موقعیت جغرافیایی و به روش تصادفی از هر منطقه جغرافیایی یک منطقه انتخاب و سپس از هر مدر سه یک پا یه چهارم و یک پا یه پنجم مورد برر سی قرار گرفتند که حجم نمونه شامل 11 کلاس به تعداد 811 نفرازاولیاء دانش آموزان، 5مدیر، 5معاون و 11 آموزگار، مدرسه می باشند یافته های حاصل از پژوهش حاکی ازآن است:
.1 نظرات مجریان طرح(مدیران ،معاونان ،معلمین) حاکی از موفقیت نسبتا زیاد طرح ارزشیابی توصیفی در نمونه این تحقیق می باشد.
.2 نگارش مدیران ،معاونان ،معلمین مدارس دخترانه نسبت با ارزشیابی توصیفی مثبت تر است.
.3 نظر وا لدین دا نش آ موزان، طرح ارز شیابی توصیفی ازموفقیت نسبتا زیادی برخودار است.
4 دربرر سی نظرات وا لدین دا نش آ موزان مدارس مورد مطالعه رابطه معنی داری بین هر یک از سوالات پرسشنامه با منطقه، جنسیت مدرسه، جنسیت، سن، تحصیلات و شغل پا سخگو ارا ئه شده ا ست.وبا
مقایسه میانگین ها علی رغم این که ملاحظه می شود اولیای مدارس دخترا نه ارزشیابی توصیفی راموفق تر می دانند این ا ختلاف میانگین معنی دار نیست وتفاوتی بین آنها وجود ندارد.