خلاصة:
در این پژوهش به هنجار یابی مقدماتی پرسشنامه ترس از موفقیت ذاکرمن و الیسون توجه خاصی مبذول گردید. بـا توجه به اینکه سازه ی ترس از موفقیت از مباحث نـوین و جـذاب روانشـناختی مـیباشـند و بـا تاکیـد بـر اهمیـت فرایندهای اندازه گیری در پژوهش های علوم رفتاری مشخص میباشد که باید روندی جدید در مسیر اندازه گیـری ترس از موفقیت طراحی نمود.در راستای موارد ذکر شده این پژوهش در نظر دارد به بررسی ویژگـیهـای مطلـوب روانسنجی در پرسشنامه ترس از موفقیت ذاکر من الیسون بپردازد.برای ایـن منظـور از بـین ١١ دانشـکده تعـداد ١٠٠٠نفر (از ٩ دانشکده ١٠٠ نفر و از دو دانشکده ٥٠ نفر )به عنوان نمونه گزینش شدند و پرسشنامه نامه ی فـوق بر روی آنان اجرا گردید و با اسـتفاده از نـرم افـزار آمـاری spss نتـایج تحلیـل گردیـد. در رابطـه بـا شناسـایی ویژگیهای روانسنجی ابزار مورد نظر به محاسبه ضریب تمییز، بار عاملی و ضریب اعتبار تاکید گردیـد و بـه ارائـه هنجار کمی و کیفـی پرداختـه شـد اسـت . نتـایج حـاکی از آن اسـت آزمـون تـرس از موفقیـت نشـانگر ضـریب اعتبار(٠/٦٢٧)، بار عاملی (٠/٨٥)و ضریب تمییز (٠/٧٧)مطلوبی است .
ملخص الجهاز:
"(رجوع شود به تصویر صفحه) تفسیر: با توجه به جدول فوق میتوان عنـوان کـرد که همبستگی مثبـت معنــی داری، بین نمرات آزمودنیهـای در پرسشـنامه تـرس از موفقیـت ذاکـرمن و الیسـون از یکســو و رتبه های سه گانه مصاحبه گران برای سنجش ترس از موفقیـت (بـالا، پـایین ، متوســط ) از سوی دیـگر، بدسـت آمـده اســت و ایــن وضعیــت مـیتوانــد معــرف روایــی بیرونــی پرسشنامه ترس از موفقیت ذاکرمن و الیسون باشد.
در اینجـا ضروری اسـت که جـدول شاخصهای آماری کل نمرات , ترس از موفقیت ارائه گردد تـا بتـوان از منحنی هنجار شـدة z، برای این آزمون استفاده به عمل آورد: جدول شاخصهای آماری کل (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه در پیشینه تحقیق نیز همواره رقـم ١٠٠ بعنوان میــانگین و ارقــام ١٠ تا ١٥ بعنوان طیف انحراف معیار مطرح میشود, در این تحقیـق میتـوان میــانگین ١٠٠ و انحراف معیار ١٢ را با توجه به جدول فوق و همچنین با توجه بـه پیشـینه تحقیــق درنظـر گرفت و معادلۀ خطی به شرح زیر عنوان میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) علاوه بر آن میتوان هنجاری خاص را با تأکید بـر عـامل جنسـیت ارائـه نمـود، بنابراین با توجه به عامل جنسیت ، هنجار کمـی و کیفـی در زمینــه پرسشـنامه تــرس از موفقیـت ذاکرمـن و الیسـون ارائـه میشـود و برای گروه نمونـه های مؤنــث و مذکــر منحنـیهـای استاندارد خاصی مطرح میگردد.
Self-theories:Their role in motivation, personality,and development, Philadelphia: Psychology press 6."