خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی «رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در میان دانشجویان» صورت گرفت. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. به همین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاوره و باستان شناسی که در سال تحصیلی 91-90 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مشغول به تحصیل بودند؛ 156 دانشجو بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس رشته تحصیلی در دو گروه قرار گرفتند. سپس جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی گروه نمونه، مقیاس های تفکر انتقادی پیتر هانی، هوش هیجانی بار - آن و ادراک تعاملات اجتماعی کارل آر گلاس بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. در پایان داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی و رگرسیون به وسیله نرم افزارSPSS ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دو متغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعی وجود دارد. همچنین تحلیل یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دو متغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعی وجود دارد.
بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به مطالب و پژوهش های فوق و اهمیت هوش هیجانی در ایجاد سلامت روان و موفقیت افراد در زندگی و امر آموزش و تحصیل پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی این موضوع و پاسخ به این سؤال که «آیا بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی دانشجویان رابطه وجود دارد؟» انجام شد.
روش اجرای تحقیق در این پژوهش جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعی، ابتدا ٢٠٠ دانشجو از بین دانشجویان مشاوره و باستان شناسی، که دارای شرایط مورد نظر پژوهشگر بودند بصورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و براساس رشته تحصیلی در دو گروه قرار گرفتند.
بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مشاوره و باستان شناسی صورت گرفت .
به طور کلی یافته های پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین یافته های بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد."