خلاصة:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻧﻘﺺ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ وراﺑﻄﻪ آن ﺑﺎ رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ در ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف از ﻧﻮع ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن(زن و ﻣﺮد) ﻣﻘﻄﻊ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻣﻨﺎﻃﻖ 19ﮔﺎﻧﻪ آﻣﻮزش ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای از ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ، ﭘﻨﺞ ﻣﻨﻄﻘﻪ و از ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ دو دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن و از ﻫﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن 14 ﻣﻌﻠﻢ و در ﻣﺠﻤﻮع 140 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺳﯿﻤﭙﺴﻮن(1999)، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻧﻘﺺ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﮔﺮاﺗﺰ و روﻣﺮ)1992( و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ اﻧﺮﯾﭻ)1989(، ﺑﺮای ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ اوﻻ ﺑﯿﻦ ﻣﻌﻠﻤﺎن از ﺣﯿﺚ ﺟﻨﺴﯿﺖ در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﯾﻌﻨﯽ؛ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ، ﺿﻌﻒ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﺤﺴﻮس اﺳﺖ اﻣﺎ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﯿﺴﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻌﺪی ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺿﻌﻒ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎ رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺿﻌﻒ در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ وﺟﻮد دارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﯾﻤﻦ و رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﺑﯿﻦ ﺳﺒﮏﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺎاﯾﻤﻦ (دوﺳﻮﮔﺮا/اﺟﺘﻨﺎﺑﯽ) ﺑﺎ رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻌﻨﺎداری در ﺳﻄﺢ (0/05=P) وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ دوﺳﻮﮔﺮا ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﻨﻔﯽ و ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﯾﻤﻦ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮای رﺿﺎﻣﻨﺪی زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ اﺳﺖ (0/05=P) .
ملخص الجهاز:
"همچنین با استفاده از تحلیل رگرسیون با روش ورود مکرر، ضریب همبستگی چند متغیری برای ترکیب خطی همه متغیرهای پیش بین یعنی سه نوع دلبستگی؛ ایمن ، دوسوگرا و اجتنابی همراه با دشواری تنظیم هیجانی با متغیر ملاک یعنی رضایت زناشویی در جامعه معلمان زن و مرد به صورت جداگانه بررسی شده و نتایج هر یک از آنها در جداول ٢ تا ٧ گزارش میشود جدول١: ضرایب همبستگی ساده بین سبک دلبستگی ایمن و رضایت زناشویی معلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطوری که در جدول ١.
جدول٦: ضرایب همبستگی چندگانه مؤلفه های تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی معلمان زن با روش گام به گام(Stepwise)» (رجوع شود به تصویر صفحه) بر طبق نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش مرحله ای، از میان مؤلفه های نقص تنظیم هیجانی به عنوان متغیرهای پیش بین ، تنها مؤلفه مشکل در رسیدن به هدفهای هدف ساز پیش بینی کننده برای رضایت زناشویی معلمان زن میباشد و مؤلفه های کنترل تکانش ، راه کارهای تنظیم هیجانی، عدم پذیرش هیجانها، کمبود آگاهی هیجانی و کمبود وضوح هیجانها در پیش بینی کنندگی رضایت زناشویی معلمان زن نقشی ایفا نمی کنند.
همانطوری که ذکر گردید این تحقیق با هدف بررسی سبک های دلبستگی و نقص در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی در معلمان شهر تهران انجام شده است و همه فرضیه های پژوهش تایید شدند.
Emotion Dysregulation and Re- Regulation: predictors of Relationship intimacy and Distress, Doctoral Dissrtation, Texas A& M University.
Bradbury, T, fincham, f (2005) negative affectivity as a mediator of the association between adult attachment and marital satisfaction Journal of personal relationship."