خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی تاثیر سه مولفه رهبری دانش یعنی مهارت های رهبری،
همکاری و اعتماد و یکپارچه سازی دانش بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مولفه های
مدیریت دانش مشتری (ذخیره دانش، به اشتراک گذاری دانش، استفاده و کاربرد و اکتساب دانش)
است. این مطالعه از نظر روش، توصیفی– همبستگی بوده و در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با تعداد
300 نفر مدرس و کارمند انجام پذیرفته است. داده ها در قالب پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری شامل
29 سوال استاندارد جمع آوری و بمنظور آزمون فرضیه ها از ضریب هبستگی پیرسون و معادلات
ساختاری استفاده گردید.نتایج حاکی از تاثیر مثبت یکپارچه سازی دانش بر تمامی ابعاد مدیریت دانش
مشتری و رابطه مثبت مهارت های رهبری با تمام این مولفه ها بجز اکتساب دانش و تاثیر مثبت
همکاری و اعتماد بر تمامی این ابعاد بغیر از به اشتراک گذاری دانش می باشد. تحلیل ها نشان می دهد
که بکارگیری سطح بالایی از فرآیندهای رهبری دانش، تاثیر مثبتی در بکار گیری صحیح و اثر بخش
فرآیند مدیریت دانش مشتری و بهبود عملکرد سازمان دارد.
ملخص الجهاز:
"نتایج آزمون t تک نمونه ای (فاصله اطمینان ٠/٩٥) متغیر مقدار t درجه آزادی عدد معنیداری تفاوت میانگین حد پایین حد بالا مهارتهای رهبری -0/177 174 0/86 -0/0114 -0/1389 0/1161 همکاری و اعتماد -11/421 174 0/000 -0/6957 -0/8459 -0/5755 یکپارچه سازی دانش 16/264 174 0/000 0/7914 0/6953 0/8876 ذخیره دانش 10/636 174 0/000 0/6361 0/5181 0/7542 به اشتراکگذاری دانش 17/783 174 0/000 0/6318 0/5213 0/7549 استفاده و کاربرد دانش 24/549 174 0/000 1/1104 1/0212 1/1998 اکتساب دانش 20/259 174 0/000 1/0076 0/9095 1/1058 عملکرد سازمانی 21/875 174 0/000 0/8781 0/7989 0/9573 با توجه به اینکه مقیاس سنجش همه متغیرها در تحقیق حاضر طیف لیکرت است ، جهت تحلیل همبستگی بین متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
همچنین بر اساس تحلیل های بعمل آمده و مدل معادلات ساختاری پژوهش ، ارتباط معناداری بین مدیریت دانش مشتری و عملکرد سازمانی در سطح قابل قبولی مشاهده شد و به اذعان صاحب نظران این مسئله بعلت ایجاد روابط بلند مدت و مدیریت نمودن این روابط بوده و چنانچه سازمان روابط خود را با هر مشتری (در این پژوهش دانشجویان و کارکنان دانشگاه) مدیریت نماید، میزان رضایتمندی وی را افزایش داده و او را وفادار خواهد ساخت ، بنابراین بازخورد وفاداری در جامعه ی مورد نظر پژوهش میتواند میزان قابل توجهی از معیارهای ارزیابی عملکرد را در دانشگاه تحقق بخشد و حتی به بهبود آنها کمک کند و برهان محکمی بر بهبود عملکرد سازمان باشد؛ بدین ترتیب اتخاذ تصمیمات راهبردی از طریق رهبری دانش توسط سطوح رأس هرم سازمانی با کمک اجرای صحیح مدیریت دانش و اطلاعات مسائل مربوط به دانشگاه و دانشجویان میتواند به بهترین عملکرد منتج گردد، لذا نتایج حاصله نشان داد که رهبری دانش در سطح بالای خود با عامل میانجی مدیریت دانش مشتری میتواند به بهرهمندی سازمان از سطح بالای عملکرد سازمانی منجر شود."